Motor-/startproblem - VW Golf 3 1994

Johanna109
21 februari 2022 · 1 Inlägg

Hej! Jag har en VW Golf 3 från -94 (en bensinare) som har varit okörbar sedan nyår & gått 10 000 mil under sin livstid. Dum som jag var trots att jag visste riskerna, så spolade jag av motorn väldigt snabbt med en högtryckstvätt för att få bort oljekladd inför besiktningen. Till en början startade den onte alls, till slut fick jag igång den men den gick otroligt dåligt. Vanligtvis hade jag stängt av bilen & ringt efter hjälp, men hade oroliga ensamma djur hemma så jag tvingade den att köra hem (3-4 mil). I det stora hela så lät den som en gammal traktor utan det där grova bullret. Problemen var/är:
1. Den har svårt att gasa "själv" hur mycket man än trycker på pedalen, orkar liksom inte helt, väldigt seg. När jag körde i 70km/h så kunde jag högst ha treans växel, annars betedde den sig som att man hade för hög växel & började sacka efter.
2. Skakig och ryckig gång, nåt svagt knackande ljud.
3. Baktände då och då medans jag körde + nåt "pumpande" ljud.

Har kollat över tändkablar, tändspole & fördelare hittills och det verkar vara i sin ordning.
Jag kan säga att jag inte haft några form av problem alls med bil & maskin innan detta. Fanns inga små symptom eller nåt innan som hade kunnat leda upp till detta. Allt blev efter tvätten. Ovanpå allt så var det ju snö och minusgrader, så det gjorde ju knappast saken bättre.
Jag behöver verkligen hjälp med vad jag ska kolla efter osv, har helt kört fast i idén torkan nu.

Tacksam för svar.
//Johanna

Senast redigerat av Johanna109 (21 februari 2022)

uhlin
22 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Eftersom detta blev efter motortvätt så är det sannolikt fukt. Vatten och el är ingen bra kombination.

Säker på att det inte är fukt i fördelare mm.

Börja med att ta lös Fördelarlock et och torka rent inuti det, akta det lilla stiftet som sitter upptill i mitten av locket, men torka rent/torrt lite försiktigt där med.

Kolla även själva fördelaren så ingen fukt finns där.

Gå sen vidare med tändkablar, ta en och en och torka torrt. Sätt tillbaka tändkabeln innan du tar loss en ny så dom blir sittandes i rätt ordning.

När du gjort detta både på Fördelarlock, tändspole och tändstift gissar jag på den kommer bli snäll igen.

Lycka till!

Brådhis * Voff voff *
22 februari 2022 · 10 280 Inlägg

Givet motortvätten och hur bilen beter sig så ligger det helt klart nära till hands att det skulle lösa sig med nya tänddelar (kablar, rotor och fördelare). Jag hade börjat med fördelare och rotor, och om det inte hjälper hade jag misstänkt kablarna.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
22 februari 2022 · 7 238 Inlägg

Jag hade fortsatt med att sära alla elektriska kopplingstycken, blåst dem torra och smörjt dem med speciell vattenfri vaselin.
Jaha du Johanna, då har du lärt dig en sak, som förhoppningsvis följer dig livet ut.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang