Peugeot 206 går ojämnt

Anvandarnamnvadsom
23 februari 2022 · 1 Inlägg

Har en peugeot 206 1.4 -03 som går illa ibland.
Startar alltid, men verkar efter en stund misstända och går bara på tre cylindrar. Samtidigt blinkar motorlampan samt piper. Bilen ryster och har väldigt dålig ork. Nästan som om den kvävs vid gaspådrag. Går dessutom mycket ojämnt på tomgång. Stänger jag av bilen och startar igen är problemet ibland kvar och ibland går den som vanligt igen.

Detta händer lite närsom, och jag kan inte riktigt sätta det i samband med varm/kall motor eller väder. Det händer ibland flera gånger i veckan och sen kan det dröja några veckor innan det händer igen. Det kan också hända under färd att bilen plötsligt börjar rycka och gå illa ett par sekunder för att sen återgå till att gå helt normalt igen.

Jag har bytt tändstift och tändkassett eftersom jag trodde att problemet var tändrelaterat. Dock helt utan att avhjälpa problemet.

Någon som vet vad som kan vara fel på min lilla bil?

uhlin
23 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Skulle kunna vara svänghjulsgivaren, eller TDC-givare som den egentligen heter.

Eftersom motorlampan tänds emellanåt borde det finnas felkoder lagrade. Kollat felkoder? Om inte, gör det till att börja med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
23 februari 2022 · 13 742 Inlägg

vad har du för felkoder?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Robban_F Avstängd
23 februari 2022 · 301 Inlägg

Anvandarnamnvadsom skrev:
Jag har bytt tändstift och tändkassett eftersom jag trodde att problemet var tändrelaterat. Dock helt utan att avhjälpa problemet.

Även om du inte har någon felkodsläsare så är en sådan billigare än de delar som du köpt och bytt.
Alla kan inte veta hur man felsöker, så be någon du känner om hjälp innan du köper en ny reservdel.

Alltså: Vad har du för felkoder?

Senast redigerat av Robban_F (23 februari 2022)

Jerry20
24 februari 2022 · 5 Inlägg

Har du kollat hur katalysatorn ser ut? Eftersom du säger att den kvävs vid gaspådrag så kan det vara så att katalysator är igensatt med skit. Testa att göra rent den!

uhlin
24 februari 2022 · 2 834 Inlägg

Jerry20 skrev:
Har du kollat hur katalysatorn ser ut? Eftersom du säger att den kvävs vid gaspådrag så kan det vara så att katalysator är igensatt med skit. Testa att göra rent den!

Skulle ju kunna vara det också.
Men hur gör man ren en katalysator?

Är katalysatorn tät är det skrot, inte så att de bara täpps igen av skit.

Senast redigerat av uhlin (24 februari 2022)

Mossan1
25 februari 2022 · 2 824 Inlägg

Nej, en katalysator (om det är den) smälter keramiska blocket sönder på och blir tät. Bokstavligen.
En sotig kat renar dåligt.

Men tät i avgasröret någonstans tror jag inte på i detta fallet.
Då skulle den gå bra/hyffsat på lågvarv, och ALLTID dö/kvävas med varv.
Dvs konsekvent.
Med blinkande motorlampa missar oftast EN viss cylinder under en viss tid.

En billig OBD scanner skulle ge mycket värdefull info här.
Finns för många potensiella felkällor för gissningslek med reservdelar som snabbt blir mycket dyrt.

Det är att kolla först och främst så alla slangar och kablar är ok.
Sen är det felkoder.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang