Motorn går på jättelåga varv

Jerry20
24 februari 2022 · 5 Inlägg

Har en Volvo 945-93 med en b230fd i. För en dag sedan så skulle jag starta bilen, men då när motorn startade så gick den på väldigt låga varv. (Det var så pass att man kunde räkna varven). Har kollat felkoder men det kommer inte upp några.
Har testat att spruta i lite startas i insuget men då så dör bilen.
Är det någon som har någon aning om vad felet kan vara?

Mossan1
25 februari 2022 · 2 799 Inlägg

Surrar tomgångsmotorn?

Det finns väl knappt någon 7/900serie kvar som inte är vedbodtrimmad av klåpare, så första frågan är alltid:
Vad är modifierat på den?

Att den dör med startgas är ganska självklart eftersom den då får på tok för lite syre i förhållande till bränsle.
Den gick ju = bränsle kommer.

Gick den bokstavligen så sakta tänder den sannolikt på alla cyl också, annars skulle den ha stannat.
Gick den på typ 2cyl LÅTER den bara att gå sakta, och skakar väldigt.
Stor skillnad.

Problem i fördelare osv till vissa cylindrar ger nog inga felkoder i så gamla system.

Oljekladdiga tattarluftfilter som smackar igen LMM ger inte heller alltid felkoder.

Skuren/blokerad turbo så kan den gå (knappt) på tomgång, och dö allt över. Ger inte heller felkoder.
Tätt längre bak i systemet går dom i regel bra på tomgång.

Senast redigerat av Mossan1 (25 februari 2022)

Steff240
25 februari 2022 · 1 017 Inlägg

Som Mossan1 säger, första steget borde vara att ta loss tomgångsmotorn och kontrollera så att den inte beckat ihop invändigt. Spjällsaken inuti ska kunna röra sig lätt.

Den kan ju även ha gått sönder, men jag har för mig att man kan funktionstesta den via felkodsdosan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang