Opel vectra c 2.2 problem

Hakan85
22 februari 2022 · 14 Inlägg

Hej .
Jag har ett problem med en Opel vectra c 2.2 direkt 2004 .
Började med en ryckig känsla som med tiden fortsatte och bilen blev orkeslös .
Jag felsöker de vanliga delarna . Bytte stift  , luftfilter kolla batteri, allmänt ljud osv i motorrum .
Lämnade in bilen på en felsökning där jag fick svaret lågt bränsletryck  (p1170) .
Dom var helt säkra på att ett byte av högtryckspump skulle lösa problemet.
Jag bytte denna utan nån skillnad och har även bytt bränsletryckregulatorn och luftmassemätaren.

Vid 2 tillfällen så har motorlampan tänts och känns som bilen gått in i nått nödläge där man knappt tar dig fram .
Startar om den så är den okej igen men fortsatt orkeslös och ryckig . Känns som kvävd nästan

Har ni några förslag ?

Presidento Of World
22 februari 2022 · 3 326 Inlägg

Bränslefilter?

Var länge sen jag grejade med Vectra men luftmassemätaren kan ge konstiga fel med.

Edit; såg nu att den var bytt.

Det är inte pumpen i tanken som är dålig då? Jag har haft en 2.2 med 155hk (facelift) där den muppade.

Senast redigerat av Presidento (22 februari 2022)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hakan85
22 februari 2022 · 14 Inlägg

Glömde säga . Det är också bytt samt luftmassemätaren bytt

Senast redigerat av Hakan85 (22 februari 2022)

Hakan85
22 februari 2022 · 14 Inlägg

Det är min nästa fundering också .
Alltså den startar ju utan problem . Orkar den drivas med bara högtryckspumpen?

Presidento Of World
22 februari 2022 · 3 326 Inlägg

Hakan85 skrev:
Det är min nästa fundering också .
Alltså den startar ju utan problem . Orkar den drivas med bara högtryckspumpen?

Börjar den gå dåligt vid ca 3k varv?

Då kan det vara något i tändväg, tex tändkasset.

Du bör höra om pumpen går där bak genom att vrida nyckeln till tändning, brukar vara ganska högt surrande från dom

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hakan85
22 februari 2022 · 14 Inlägg

Har den för tillfälligt på jobbet men ska absolut testa detta imorgon . Hörs via lastutrymmet då ? Där någonstans man byter den ifrån ?
Jag Ohm mätte kassetten . Vet inte hur klar bild man får av det .
Men hur som så börjar den nog redan kring 2000 varv och väldigt trög gas .
När jag bytte högtryckspumpen så starta den inte ens i början . Kan detta förklara den troliga trasiga pumpen bak ? Att lågtrycksidan inte pumpar . Behövde få in bensin i högtryckspumpen innan den starta . Bara en tanke

Presidento Of World
23 februari 2022 · 3 326 Inlägg

Hakan85 skrev:
Har den för tillfälligt på jobbet men ska absolut testa detta imorgon . Hörs via lastutrymmet då ? Där någonstans man byter den ifrån ?
Jag Ohm mätte kassetten . Vet inte hur klar bild man får av det .
Men hur som så börjar den nog redan kring 2000 varv och väldigt trög gas .
När jag bytte högtryckspumpen så starta den inte ens i början . Kan detta förklara den troliga trasiga pumpen bak ? Att lågtrycksidan inte pumpar . Behövde få in bensin i högtryckspumpen innan den starta . Bara en tanke

Man lyfter bort baksätet så är det en lucka på "golvet" som skall skruvas loss.

Ja, den skall väl fungera som en "förpump" så mycket möjligt att den inte orkar skjuta på tillräckligt med bränsle. Brukar kosta runt 300-500kr från Tyskland om den skulle vara boven👍

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hakan85
23 februari 2022 · 14 Inlägg

Tack för hjälpen och god kunskap .
Bilar kan man ju bli galen på .
Har iallafall beställt en pump från Tyskland

Roger72
24 februari 2022 · 40 Inlägg

Har för mig att man var tvungen att byta båda samtidigt får att det ska synka, men som sagt är detta bara ett svagt minne, var ett tag sedan jag hade detta, se länk om det kan hjälpa.

Mvh Roger

http://www.vibilagare.se/reportage/fyra … pel-vectra

Cuefa Ain't no place like home...
24 februari 2022 · 4 628 Inlägg

Svågerns 02a Omega har problem med kamaxelsensorn, den gör exakt samma sak som beskrivs här. Går i nödläge och tar sig knappt fram.
En omstart av bilen löser problemet.

Har förstått efter att ha läst framför allt på engelska forum, att det är vanligt på Omega och Vectra av dessa årsmodeller.
Jag har tagit hem en ny sensor men inte orkat byta den än...

Värt att veta OM det nu är samma fel, är att de billiga sensorerna inte funkar eller funkar under väldigt kort tid. Hella verkar vara vägen att gå om man vill ha en långsiktig lösning på problemet, och det är lite skruvande för att komma åt sensorn så man vill ogärna göra det fler gånger.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Hakan85
24 februari 2022 · 14 Inlägg

Roger72 skrev:
Har för mig att man var tvungen att byta båda samtidigt får att det ska synka, men som sagt är detta bara ett svagt minne, var ett tag sedan jag hade detta, se länk om det kan hjälpa.

Mvh Roger

http://www.vibilagare.se/reportage/fyra … pel-vectra

Okej . Ja det låter lite jobbigt .
Bilmekanikern hade haft en sån här bil på lagning med samma symtom och då räckte de med att byta högtryckspumpen.
Dock inte i mitt fall då . Men som sagt jag har beställt en ny pump nu som borde komma imorgon .
Men behöver dom synkas ihop på nått vid då ? Eller bara att bara fa byts menar du ?

Hakan85
24 februari 2022 · 14 Inlägg

Cuefa skrev:
Svågerns 02a Omega har problem med kamaxelsensorn, den gör exakt samma sak som beskrivs här. Går i nödläge och tar sig knappt fram.
En omstart av bilen löser problemet.

Har förstått efter att ha läst framför allt på engelska forum, att det är vanligt på Omega och Vectra av dessa årsmodeller.
Jag har tagit hem en ny sensor men inte orkat byta den än...

Värt att veta OM det nu är samma fel, är att de billiga sensorerna inte funkar eller funkar under väldigt kort tid. Hella verkar vara vägen att gå om man vill ha en långsiktig lösning på problemet, och det är lite skruvande för att komma åt sensorn så man vill ogärna göra det fler gånger.

Okej . Tack för tipset .
Men det var samma visa där då med felkod på bränsletrycket ?

RobbanForsell
25 februari 2022 · 292 Inlägg

Hej! Har haft exakt samma skit! Bränslepumpen köptes ifrån Tyskland för drygt 4k med frakt. Kostar 10k i Sverige. Bilen har två pumpar. En i tanken och en på toppen! I mitt fall va det cem som bråkade och det skulle kosta betydligt mer än vad Bilen va värd.

Vad har du för reg nummer?

Volkswagen Passat "Gotlänningen" (2013)
Roger72
25 februari 2022 · 40 Inlägg

Har för mig att det räckte att byta båda men inte helt säker, detta borde ju någon Opelverkstad ha koll på även om det var ett tag sedan. Tänkte man kunde ringa runt lite och höra.
Hoppas det löser sig.

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

RobbanForsell skrev:
Hej! Har haft exakt samma skit! Bränslepumpen köptes ifrån Tyskland för drygt 4k med frakt. Kostar 10k i Sverige. Bilen har två pumpar. En i tanken och en på toppen! I mitt fall va det cem som bråkade och det skulle kosta betydligt mer än vad Bilen va värd.

Vad har du för reg nummer?

Ja nu är båda pumparna bytt . Bilen är fortsatt orkeslös . Så mina idéer är lite slut . De enda jag het kvar nu är spridare och bränsle sensor .
Har reg Uyo923

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Roger72 skrev:
Har för mig att det räckte att byta båda men inte helt säker, detta borde ju någon Opelverkstad ha koll på även om det var ett tag sedan. Tänkte man kunde ringa runt lite och höra.
Hoppas det löser sig.

Jag lämnade in den till en vanlig verkstad men med stor erfarenhet från och goda tips om att lösa krångliga problem .
Var övertygad om högtryckspumpen.
Men ja de visa sig att de ej stämde .
Nu är ju som sagt båda bytta . Utan resultat .

Hakan85
25 februari 2022 · 14 Inlägg

Som jag skrev i en annan tråd .
SHRTFT 12 - 100% hela tiden . Har alltid funderat över de. Att de skulle vara en del av problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang