2217
Sök

Volvo 940 ECC system, vakuum

1 Inlägg
28 februari 2022
Trådstartare
Fordonet det gäller är en volvo 944, ftt -93 med AC(ur funktion) och ECC.

Hej, detta har diskuterats tidigare i andra inlägg men hittar inget med exakt samma problem som jag har.

Helt enkelt.. När jag har full värme, oavsett inställning på fläkt hastighet eller riktning, så blåser det väldigt varmt och hårt på fötterna, pytte lite ljummet och svagt ur mitten utblåsen och kallt men ordentligt mot framrutan.
Jag hör ett konstant pysande bakom handskfacket som slutar vid +-0 bar laddtryck, och återupptar igen såfort jag når positivt laddtryck vilket får mig att tänka att det är en vakuumläcka?

Och nu det ännu konstigare.. Om jag sätter värmereglaget på det blåa, alltså kallaste.. Så slutar pysandet och reglaget för luftens riktning börjar funka igen med en j*vla fart på luften.. Dock tyvärr utan värme som man gärna vill ha.
Och såfort jag vrider upp till en enda grad över kyla så börjar pysandet och luften går tillbaka till att inte följa reglagen.

För övrigt så saknar bilen en värmekran då den gick av och är ersatt med slang..
Hittar även bara en backventil i motorutrymmet, och inte 2 som vissa verkar ha, och har lagat den lilla slangen/röret som går ifrån den till insuget då det var av.

Har även kikat ecc felkoder, och det enda som dyker upp är att sensorn inte får något ljus som det brukar vara.

Någon som har lite tips, fryser ihjäl..

Mvh 🙄

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
28 februari 2022
allt är vacuum styrt på en 940 läcker det någonstans så fungerar inget.   så bara att börja riva och hitta var du har läckan eftersom du nu hör den så finns den.

Kör fort så hinner inget hända...

Sök