Volvo v70n-2007 "Motor överhettad" varning lyser kort tid trots motor är i rätt temp.

mattiasliik
2 mars 2022 · 6 Inlägg

tjena, jag köpte en volvo v70n 2008 igår och är lite skeptisk över ett problem, jag är själv "biltekniker" årskurs 2 men förstår nada.
Temperaturen ligger runt 90 grader, alltså runt mitten av mätaren.
När jag kör bilen och gasar på så tänds "motortemp överhettad stanna snarast" isch och sedan slocknar efter 2/3 sekunder ibland kortare eller längre.
Jag har kollat glykol och slangar och allt ser bra ut förutom att det är lite för mycket glykol men tror ej det är någon fara med det.
Jag har bra värme/ac i bilen och allting beter sig fullt normalt.
Är det någon som har nån aning om vad jag bör kolla upp eller göra för en basic felsökning?
Vattenpump osv är bytt knappt ett år sedan och bilen har gått 33xxxx mil.
Allt möjligt till hjälp är tacksamt.

Utmarks-Loke
2 mars 2022 · 5 836 Inlägg

Kanske ni har någon lite bättre OBD2-scanner på skolan som kan läsa live data? Det vore ju intressant att koppla in och se vad för temperatur som registreras när bilen är helt kall, och sedan följa temperaturen när felet kommer. Det kan ju vara en kass tempgivare som ger fel värde helt enkelt.

mattiasliik
2 mars 2022 · 6 Inlägg

Ja sant, vi har bland annat VIDA som är volvos "huvudapp" som man kan felsöka genom och hitta reperations operationer osv så ska nog använda mig av den.
Har även praktik hos volvo så det bör lösa sig på ett eller annat sätt.
Kört runt 2 mil med den idag med den lampan på och av utan problem men klart det finns oro att det är något allvarligt men då skulle glykolen vara kokhet och bete sig konstigt.

uhlin
3 mars 2022 · 2 834 Inlägg

Antagligen tempgivaren som inte talar sanning.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang