Volvo 940 startar inte

Engvers
4 mars 2022 · 43 Inlägg

Hej nu e de så att min Volvo 940 med b230fd som är ombyggt till a traktor inte startar när jag skulle åka till jobbet på morgonen så ville han inte starta hostar till lite ibland annars står den bara o snurrar.
Det jag har kollat är om det kommer gnista fram till stiften och det gör det men stiften var väldigt oljiga/sotiga.
Har också kollat om det kommer bränsle fram till btr’en och det gör det så fort man slår på tändningen kommer det bensin. Någon som har någon tanke om vad det kan vara så är jag tacksam för all hjälp

Mossan1
5 mars 2022 · 2 823 Inlägg

Eftersom det är en 900serie Volvo, så måste vi börja med vad som är orginal på den.  Dom är så oerhört söndermodifierade nuförtiden och ingen förstår varför dom krånglar fast man kastat en massa "prestanda"produkter på dom huvudlöst i okunnande. Det är riktigt tröttsamt, så vi börjar med det.
Orörda (eller kunnigt modifierad) krånglar otroligt sällan.

Ok visst, det är en traktor, så modifierad UTÖVER hastighetsspärren menar jag alltså. Förutsatt att den är hastighetsbaserad mjukvarumässig (Hreg) som även bryter spridarna.
Utväxling osv spelar ingen roll för motorn, men bryter den endast tändningen över vissa varv/hastighet kan jag tänka mig att den surar rejält om man ligger där på gränsen konstant.
Då skulle jag undersöka motoroljan först.  För myvket bensin i den gör att den kan sura REJÄLT, främst vid kallstart faktiskt eftetsom den då är full av bränsleångor.
Varm så dunstar dom lättare.
Skall inte förväxlas med ånglås.

Senast redigerat av Mossan1 (5 mars 2022)

Engvers
5 mars 2022 · 43 Inlägg

Ja det är hregg på den men annars är allt original på den förutom generatorn
Tror du missförstod mig att det surrar för jag skrev att den bara står och snurrar.
Kan åckså tillägga att det var efter ett hregg byte den slutade starta men eftersom jag kunde köra efter bytet så har jag uteslutit hregget helt från felsökningen😀

Engvers
6 mars 2022 · 43 Inlägg

För er som undrar så har jag testat att koppla förbi hregget alltså kopplat allt som det var innan hregget sattes in i bilen och den startar ändå inte.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 mars 2022 · 17 477 Inlägg

Provat startgas? Rikliga mängder i insug och starta sen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Engvers
6 mars 2022 · 43 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Provat startgas? Rikliga mängder i insug och starta sen.

Japp har testat att starta med startgas men inget händer

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang