2011 Toyota Avensis 2.2-D4D vägrar starta (ibland)

TommyErik
7 mars 2022 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har en Avensis från 2011 och då och då så vägrar den starta. Jag sätter i nyckeln och vrider på tändningen, då tänds alla kontrollampor som vanligt. Men när jag ska vrida om och starta då blir allt helt svart. Ingen el fungerar, bilen är helt död. Inte ens startmotorn ger ifrån sig ett ljud.

ca 30 sek senare så fungerar allt igen och bilen startar. Navigationen startar om sig och jag behöver ställa in datum och klocka som nu nollställts.

Vad kan detta vara?

Batteriet är ca två år gammalt och vad jag mäter fram är det helt ok. ECUn är bytt för 6 månader sedan (vet dock inte om det ens var fel på den första, verkstan sa att det var det pga felkoderna men jag bytte sen lambdan och då försvann alla felkoder)

Senast redigerat av TommyErik (7 mars 2022)

uhlin
7 mars 2022 · 2 834 Inlägg

Låter nästan som dålig kontakt vid batteripolerna.

Lossa och gör rent på batteripolerna samt även inuti polskorna.

TommyErik
7 mars 2022 · 3 Inlägg

Tack, jag testar det!

TommyErik
7 mars 2022 · 3 Inlägg

uhlin skrev:
Låter nästan som dålig kontakt vid batteripolerna.

Lossa och gör rent på batteripolerna samt även inuti polskorna.

Kan ha gjort susen! Pluspolen satt även lite löst. Nu har jag använt bilen och startat ett flertal gånger utan några problem. Hoppas det håller i sig smile

uhlin
7 mars 2022 · 2 834 Inlägg

TommyErik skrev:

uhlin skrev:
Låter nästan som dålig kontakt vid batteripolerna.

Lossa och gör rent på batteripolerna samt även inuti polskorna.

Kan ha gjort susen! Pluspolen satt även lite löst. Nu har jag använt bilen och startat ett flertal gånger utan några problem. Hoppas det håller i sig smile

Då ska du se det funkar nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang