Servooljenivån låg - bara fylla på eller bör man tömma först och byta ut den helt?

d-b
11 mars 2022 · 541 Inlägg

Styrningen på min Peugeot 407 började nyligen bete sig konstigt vid snabba rattutslag (tex om man kommer med lite för hög fart in i en rondell). En snabbtitt på servovätskenivån visade att den var så låg att den inte ens syntes på stickan (och jag kan alltså inte se färgen på den). Googlar jag får jag lite olika besked om huruvida man bara kan fylla på eller måste byta. Vad säger forumets experter?

Brådhis * Voff voff *
11 mars 2022 · 10 277 Inlägg

d-b skrev:
Styrningen på min Peugeot 407 började nyligen bete sig konstigt vid snabba rattutslag (tex om man kommer med lite för hög fart in i en rondell). En snabbtitt på servovätskenivån visade att den var så låg att den inte ens syntes på stickan (och jag kan alltså inte se färgen på den). Googlar jag får jag lite olika besked om huruvida man bara kan fylla på eller måste byta. Vad säger forumets experter?

Varför skulle du behöva byta den tänker du?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
d-b
11 mars 2022 · 541 Inlägg

Brådhis skrev:

d-b skrev:
Styrningen på min Peugeot 407 började nyligen bete sig konstigt vid snabba rattutslag (tex om man kommer med lite för hög fart in i en rondell). En snabbtitt på servovätskenivån visade att den var så låg att den inte ens syntes på stickan (och jag kan alltså inte se färgen på den). Googlar jag får jag lite olika besked om huruvida man bara kan fylla på eller måste byta. Vad säger forumets experter?

Varför skulle du behöva byta den tänker du?

Därför att Google delvis menade att den blev "gammal".

Brådhis * Voff voff *
11 mars 2022 · 10 277 Inlägg

d-b skrev:

Brådhis skrev:

d-b skrev:
Styrningen på min Peugeot 407 började nyligen bete sig konstigt vid snabba rattutslag (tex om man kommer med lite för hög fart in i en rondell). En snabbtitt på servovätskenivån visade att den var så låg att den inte ens syntes på stickan (och jag kan alltså inte se färgen på den). Googlar jag får jag lite olika besked om huruvida man bara kan fylla på eller måste byta. Vad säger forumets experter?

Varför skulle du behöva byta den tänker du?

Därför att Google delvis menade att den blev "gammal".

Det är nog klart viktigare i nuläget för din servopumps skull att du har rätt nivå (pumpen mår inte bra av att gå torrt) än om oljan är lite gammal (den är bara några dagar äldre än innan du behövde fylla på).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dan-kristian
11 mars 2022 · 518 Inlägg

fyll på en gång och se hur mycket det läcker..måste fylla på med peugeot rekomenderad olja.fel styrservoolja i peugeot så blir bara massa skum i behållaren.

Utmarks-Loke
11 mars 2022 · 5 833 Inlägg

Jag skulle inte byta, har aldrig gjort det på någon bil jag haft. Däremot måste läckan hittas och åtgärdas, för servoolja skall inte försvinna

husseman
11 mars 2022 · 1 588 Inlägg

Hmm, fyll på, kolla läckan...när du bytt delen som läcker- byt oljan. Lycka till

mvh/Husse

d-b
12 mars 2022 · 541 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag skulle inte byta, har aldrig gjort det på någon bil jag haft. Däremot måste läckan hittas och åtgärdas, för servoolja skall inte försvinna

Inte ens efter 15 år?

Vid vilka nivåer på läckage ska man bli orolig? Om jag låter bilen stå en vecka och inte ser några spår av läckage på marken under?

Om jag omformulerar mig: säg att läckaget är en droppe i månaden så kanske det inte är värt att lägga tid på att hitta läckan utan enklare att bara fylla på en deciliter vart tredje år eller så.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang