8903
Sök

Vad betyder felkoden "F4"? Biltema laddare 37-765

1 Inlägg
20 mars 2022
Trådstartare
Min mercacabb har stått över vintern med batteriet i ..kallt garage.
Tog ur batteriet tudor 2 år och ska underhållsladda med biltema 37-765.
Får kod F4..
Nån som vet vad det betyder?

Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

2 855 Inlägg
20 mars 2022
Är det ström i batteriet? Dessa elektroniska moderna laddarna laddar ju inte ett batteri som är helt strömlöst.

Tror kod F4 är nåt med dåligt batteri.

Två år gammalt batteri borde väl inte va kasst, förutsatt det inte stått utan ström i vinter. Då är det nog kört.

Skulle pröva med en gammal hederlig laddare först.

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
20 mars 2022
uhlin skrev:
Är det ström i batteriet? Dessa elektroniska moderna laddarna laddar ju inte ett batteri som är helt strömlöst.

Tror kod F4 är nåt med dåligt batteri.

Två år gammalt batteri borde väl inte va kasst, förutsatt det inte stått utan ström i vinter. Då är det nog kört.

Skulle pröva med en gammal hederlig laddare först.

ja eller lägga 12v direkt ström på batteriet parallelt med laddaren.   bara man får laddaren att börja ladda så laddar den nog batteriet..

men sen kan ju batteriet vara tokkört endå.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 083 Inlägg
20 mars 2022
Iaf på min Biltema-laddare så står det bakpå den vad koderna betyder. Har för mig F4 är "Bad battery".

EDIT: Gick in på Biltemas hemsida, klickade in på den aktuella laddaren och kollade i manualen som finns där som PDF... Och ja, F4 är "Dåligt batteri".

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000040408 -> Klicka på manualer och dokument så har du hela instruktionsboken där som PDF...
Senast redigerat av Brådhis (20 mars 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
21 mars 2022
Brådhis skrev:
Iaf på min Biltema-laddare så står det bakpå den vad koderna betyder. Har för mig F4 är "Bad battery".

EDIT: Gick in på Biltemas hemsida, klickade in på den aktuella laddaren och kollade i manualen som finns där som PDF... Och ja, F4 är "Dåligt batteri".

https://www.biltema.se/bil---mc/bilbatt … 2000040408 -> Klicka på manualer och dokument så har du hela instruktionsboken där som PDF...

ja går dom för lågt ner i volt så får man varning att batteriet är dåligt.   det anses väll som att det är intern kortslutning om man kan få ner den så lågt. men inte alltid så.   derför kan man testa med 12volt direkt på från ett annat batteri eller någon annan strömkälla  för att efter en stund låta laddaren dra upp strömmen   antar att det behöves en 4-5volt innan laddarn tar och laddar batteriet.

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
11 083 Inlägg
21 mars 2022
Growe skrev:
Brådhis skrev:

ja går dom för lågt ner i volt så får man varning att batteriet är dåligt.   det anses väll som att det är intern kortslutning om man kan få ner den så lågt. men inte alltid så.   derför kan man testa med 12volt direkt på från ett annat batteri eller någon annan strömkälla  för att efter en stund låta laddaren dra upp strömmen   antar att det behöves en 4-5volt innan laddarn tar och laddar batteriet.

2V är gränsen för Biltemas... Står också i den länkade instruktionsboken. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök