Lite frågor om en 405-topp (plugga pulsair) samt om en kamaxel (KG003 vs. K-kam)...?

Brådhis * Voff voff *
24 mars 2022 · 10 279 Inlägg

Mew skrev:
KG003 tappar inte förrän ca 5000 varv, kör du förgasare/sugis är det en väldigt bra kam att använda. Skulle vilja säga ett mellanting mellan K och VX3, lite av det bästa av båda världar. Enligt min erfarenhet har KG003 lite sämre bottendrag än K, men inte i närheten av lika dåligt som VX3.

Skulle du köra KG003 kan du även skicka på lite extra bränsle och köra lite vassare tändning om lusten faller på, inte helt fel med den kammen. smile
K-kammen är en av de bättre originalkammarna som du säkert vet, lite mer "allround" användningsområde. Funkar även bra till turbomotor. Sedan är min erfarenhet dock endast av bil, inte båt.

(Sedan om det skulle visa sig att du inte använder K-kammen och vill bli av med den så får du mer än gärna skicka mig ett PM. 😁)

Okej, bra info. Tack! Frågan är hur mycket det lite sämre bottendraget påverkar på en båt? Du segdrar ju inte på samma sätt som i en bil eftersom du bara har en växel och dessutom vispar runt i vatten och inte mot asfalt. smile

Men frågan är om det är värt att stoppa i den eller om det blir en kompromiss...? För kommer effekten mer eller mindre bara på höga varv så förlorar jag ju på det... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mew
25 mars 2022 · 2 160 Inlägg

Brådhis skrev:

Mew skrev:
KG003 tappar inte förrän ca 5000 varv, kör du förgasare/sugis är det en väldigt bra kam att använda. Skulle vilja säga ett mellanting mellan K och VX3, lite av det bästa av båda världar. Enligt min erfarenhet har KG003 lite sämre bottendrag än K, men inte i närheten av lika dåligt som VX3.

Skulle du köra KG003 kan du även skicka på lite extra bränsle och köra lite vassare tändning om lusten faller på, inte helt fel med den kammen. smile
K-kammen är en av de bättre originalkammarna som du säkert vet, lite mer "allround" användningsområde. Funkar även bra till turbomotor. Sedan är min erfarenhet dock endast av bil, inte båt.

(Sedan om det skulle visa sig att du inte använder K-kammen och vill bli av med den så får du mer än gärna skicka mig ett PM. 😁)

Okej, bra info. Tack! Frågan är hur mycket det lite sämre bottendraget påverkar på en båt? Du segdrar ju inte på samma sätt som i en bil eftersom du bara har en växel och dessutom vispar runt i vatten och inte mot asfalt. smile

Men frågan är om det är värt att stoppa i den eller om det blir en kompromiss...? För kommer effekten mer eller mindre bara på höga varv så förlorar jag ju på det... tongue

Det är inte bara effekt på höga varv (som på VX3) men för att veta exakt hur mycket bättre eller sämre det blir jämfört med en K är det bästa nog att provmontera dem och köra några rundor med varje kam. Då vet du vad som känns bäst. smile Är ju dock lite pill med det.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 mars 2022 · 13 742 Inlägg

Mew skrev:

Brådhis skrev:

Mew skrev:
KG003 tappar inte förrän ca 5000 varv, kör du förgasare/sugis är det en väldigt bra kam att använda. Skulle vilja säga ett mellanting mellan K och VX3, lite av det bästa av båda världar. Enligt min erfarenhet har KG003 lite sämre bottendrag än K, men inte i närheten av lika dåligt som VX3.

Skulle du köra KG003 kan du även skicka på lite extra bränsle och köra lite vassare tändning om lusten faller på, inte helt fel med den kammen. smile
K-kammen är en av de bättre originalkammarna som du säkert vet, lite mer "allround" användningsområde. Funkar även bra till turbomotor. Sedan är min erfarenhet dock endast av bil, inte båt.

(Sedan om det skulle visa sig att du inte använder K-kammen och vill bli av med den så får du mer än gärna skicka mig ett PM. 😁)

Okej, bra info. Tack! Frågan är hur mycket det lite sämre bottendraget påverkar på en båt? Du segdrar ju inte på samma sätt som i en bil eftersom du bara har en växel och dessutom vispar runt i vatten och inte mot asfalt. smile

Men frågan är om det är värt att stoppa i den eller om det blir en kompromiss...? För kommer effekten mer eller mindre bara på höga varv så förlorar jag ju på det... tongue

Det är inte bara effekt på höga varv (som på VX3) men för att veta exakt hur mycket bättre eller sämre det blir jämfört med en K är det bästa nog att provmontera dem och köra några rundor med varje kam. Då vet du vad som känns bäst. smile Är ju dock lite pill med det.

det allt handlar om var topp effekten ligger om den ligger där man ligger oftast eller ej

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Brådhis * Voff voff *
25 mars 2022 · 10 279 Inlägg

Jag tror det lutar åt att jag kör med originalet, K-kam:en. Den är ju vad tillverkaren från början ansåg lämpligast. smile

Eftersom det är en båt så sitter hela kylsystemet framför kamremmen mm, så att byta kam när allt är ihopsatt är ett halvstort projekt. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang