BMW 530 Xd G31 innovation edition 2018 flera olösliga fel

jarker
26 mars 2022 · 1 Inlägg

Första inlägget, hoppas på bättre respons här än att googla då jag inte har exakt samma fel som på google.

Får upp felmeddelande "olja över maxnivå" ca: 1000 efter service eller ca: 1000 innan service, någonstans där i det intervallet iaf. utan att någon har varit under huven, enligt alla svar jag hittat på google så har det oftast visat sig i samband med service men jag tycker det är så långt ifrån att det borde vara något annat som det beror på, men vad ?

Senast uppkomna fel ger inget felmeddelande men är rätt frustrerande, särskillt när jag och min fru är såpass olika långa och därför har olika rattinställning.

Funktionen är ju den att ratten höjs och sänks för att underlätta i och ur stigning, den gör inte det längre, alla svar på google säger att ratten fastnar i överläget och kan inte justeras manuellt, men min ratt kan jag justera manuellt, således är det något annat som är fel men vad ?
Jag tror att inställningen lagras i nyckeln och därför blir det ju alltid rätt för respektive förare om man använder sin egen nyckel, men hur kan den "tappa minnet" för båda nycklarna samtidigt och inget annat av inställningarna som sparas i nyckeln om det nu är där felet är ?

Vi skriver ett fel till, RDC ur funktion, kan inte mäta däcktrycket i hjulen, hur kan det bara uppstå utan anledning, vinterhjulen är nya för säsongen.
Jag har resetat och testat olika dimensioner och olika däcktryck men vägrar kunna mäta däcktrycket längre, vad kan det bero på ?

När jag ändå är igång, 3 felmeddelande till som jag tror hänger ihop.
Begränsad förarhjälp, filbytesvarning och en till som jag inte minns vad den kallas men de tips jag googlat fram är att någon sensor runt bilen är skitig eller trasig men såvitt jag sett är ingen av de trasig, och den gröna indikeringen som tänds när bilen ser linjerna verkar fungera som den ska.
Däremot vibrerar inte ratten när man närmar sig eller kör över linjerna eller försöker "motarbeta" en sådan manöver, därför misstänker jag att det är "vibratorn" som kan vara paj eller har den en egen säkring kanske ?

Jag har kollat felmeddelandena men de säger ju inte jättemycket vad som egentligen är fel, t.ex. att sistnämnda skulle vara "grounded cable", jordfel, möjligt men ibland kan jag känna ett surrande ifrån ratten, trots att jag valt kraftig rattvibration, är det jordfel så blir det väl antingen helt på eller helt av i funktionen eller tänker jag helt fel ?

En störande grej till, ibland när jag är på väg ut till bilen och kanske 10 m ifrån så börjar den låsa upp och fälla ut speglarna för att när jag är nästan framme, 1-2 m ifrån så låser den igen och in med speglarna, men när jag tar i handtaget så låser den upp som den ska utan konstigheter, däremot så har den kört tillbaka innertaket utan att panoraman öppnats, helkonstigt beteende, men vad beror detta på ?

Nåväl, kanske någon har svar på ett eller flera av mina fel.

Mvh !  J

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang