Bilstereon fungerar ibland,ibland inte

Jerbeu
4 juli 2007 · 3 Inlägg

Har probem med blstereon på en vw caravelle 97

Problem 1:
Ibland fungerar stereon ibland inte, då jag startar om bilen kan den fungera men inte andra gånger.

Problem 2:
stereon "har inget minne". Alla inställningar är defaultställda när jag får igång den igen.

Bilen har standard koppling som kopplas via adapter till iso kontakt till stereon. Ser inget fel i kopplingen förutom en kabel, en tunn blåvit kabel.

Amazon_123GT Driifter;)
4 juli 2007 · 1 630 Inlägg

den tunna blåvita är nog remote kabel brukar ha den färgen..

de andra låter som glapp fast e ju lite udda om de funkar om du startar om.. knepigt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
Drönirettab
4 juli 2007 · 21 761 Inlägg

Det kan vara glapp i ISO kontakten, är inte helt säker på det.

Däremot att stereon tappar minnesinställningarna är inte ovanligt just på VW, på de bilarna så brukar man ibland få byta plats på två av strömkablarna till stereon. I princip alla stereoapparater ska ha den gula minneskabeln till batteriet och den röda kabeln till tändningen/ACC-läget.

På VW så brukar den gula kabeln i bilens ISO kontakt gå till tändningen istället, då tappar ju stereon sina inställningar varje gång man stänger av bilen. Prova att byta plats på den röda och gula strömkabeln, då borde det fungera.

Jerbeu
4 juli 2007 · 3 Inlägg

Tack det stämde! Nu fungerar "minnet". Får se om problemet med glappet går att ordna eller om det ordnar sig nu.

hejooliver
30 mars 2022 · 1 Inlägg

Har precis exakt samma problem som du hade. Löste de sig? Eller finns de möjligtvis någon annan där ute som haft samma problem och löst de?

/Oliver

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 mars 2022 · 14 048 Inlägg

Oj, vilket trådlyft! 15 år gammal tråd!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Oldie68
30 mars 2022 · 8 Inlägg

Hej!
Haft samma problem med fruns golf 2011.
VW:ens orginalstereos har tydligen problem i moderkortet (vissa mod)
Jag konstaterade att det var något med canbusstyrningen (glapp)? Den sköter tydligen on/off via tändningen.
Provade helt enkelt med en gammal stereo utan canbus, då funkade allt. Trodde det var fel på org.stereon, skaffade en ny på BRL som installerades med canbus och allt. Felet fanns kvar så jag kopplade av/på funktionen över cigg.uttaget istället. Tror inte att det går att koppla om org.stereon via cigg.utt. då canbussen är 2-3volt? med pulser och cigg.utt. har 12V.
Har testat och felsöka med en dator men inte hittat ngt (ej vcds)

Senast redigerat av Oldie68 (30 mars 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang