Tappar kraft när den är varm

Roo1ooger
1 april 2022 · 2 Inlägg

Tjena jag har en Suzuki Swift 1.3 2000 som strular.

Den tappar kraft och hackar om man gasar mer än 30%
Problemet uppstår när man kört bilen i drygt 30 min och försvinner om man slår av tändningen och rullstartar bilen efter ca 5 sekunder.

Problemet började i december och jag har försökt felsöka så nya tändstift och kollat på dom vakuum slangar jag hittat men ingen lösning hittills

Utmarks-Loke
1 april 2022 · 5 809 Inlägg

Om man skall gissa helt fritt, kan det ha med ventilationen av tanken att göra? Alltså att det blir vakuum efter ett tag.

Roo1ooger
2 april 2022 · 2 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om man skall gissa helt fritt, kan det ha med ventilationen av tanken att göra? Alltså att det blir vakuum efter ett tag.

Okej det ska alltså inte bli vakuum i tanken?
När man slår av tändningen släpper man på vakuumet i tanken?

Utmarks-Loke
2 april 2022 · 5 809 Inlägg

Roo1ooger skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om man skall gissa helt fritt, kan det ha med ventilationen av tanken att göra? Alltså att det blir vakuum efter ett tag.

Okej det ska alltså inte bli vakuum i tanken?
När man slår av tändningen släpper man på vakuumet i tanken?

Det finns ett system som skall suga ut bensinångor ur tanken och skicka till motorn och förbränna och ibland krånglar det. Det är bara en gissning, det kan vara en dålig svänghjulsgivare också, eller något helt annat.

Mossan1
2 april 2022 · 2 751 Inlägg

Evap systemet sätter tanken på visst undertryck när motorn går.
Även om det systemet skulle fallera och ge för lågt tryck i tanken, skulle enbart 5sek avstängd inte ge någon skillnad.

Ingen motorlampa som lyser?
Eller blinkar när felet förekommer?

För detta krävs felkoder för att komma vidare. För diffust problem.
Vilda gissningar ger inget värdefullt. Att byta div delar på sådana gissningar blir riktigt dyrt.

Inspektera kablar, kontakter och slangar är gratis, men har redan utförts.

Robban_F Avstängd
2 april 2022 · 301 Inlägg

Mossan1 skrev:
Att byta div delar på sådana gissningar blir riktigt dyrt.

Precis! Många tokbyter saker som tändstift, startmotor, vänster bakhjul utan någon som helst felsökning.
Felsökning kan vara svår ibland men det ger ingen anledning att tokbyta allt.

Roo1ooger: Fråga någon som kan om du själv inte själv vet. Dina kompisar kanske vet någon som kan.
Annars kan du själv börja lära dig felsökning. När man väl behärskar grunden så kan man dessutom så mycket mer om hur ens bil fungerar internt.

Tokbyt inte!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang