Tips till Sportig Begagnad bil prisklass 150-200 tkr

johanneskraft
6 april 2022 · 2 Inlägg

Planerar att köpa en begagnad bil till min 20 åriga son. Han vill förstås ha en sportigare modell, BMW eller Audi i första hand, men har även visat intresse för andra märken med sportig lite kaxigare design. Jag har själv ingen koll på begagnade bilmarknaden, men har tittat runt lite på begagnade Audis och BMWs inom prisklassen, de flesta är då över 10000 mil och inte de ”flashigaste” modellerna men fortfarande bilar sonen skulle vara väldigt nöjd med sålänge de inte går sönder första året. BMW M2 och Audi RS3 är hans ”drömbilar” men de är på tok för dyra även i begagnat skick. Har däremot funderat på Audi A5, BMW 320 och såna modeller, dessa har då gått 10-15 tusen mil för att falla in i min prisklass.

Allmänt tänker jag att den måste vara från 2010 eller senare, inte gått över 20k mil. Frågar här dels om tips och dels om jag är helt ute och cyklar med modellerna jag nämner, borde jag kolla på lite mindre flashiga märken och deras sportiga modeller eller bmw/audi grundmodeller? Åtminstone 200hk tänker jag att den ska ha.

Mina andra fråga är om man borde köpa från privatperson eller bilhandlare? Tänker att det går att göra större ”kap” på blocket eller liknande medan bilhandlare blir en lite ”tråkigare” modell men med mer garantier osv

(Urssäkta rörigt inlägg, tacksam för tips eller input från mer bilkunniga smile )

Brådhis * Voff voff *
6 april 2022 · 10 280 Inlägg

Nu när snart Mazda/Toyota/Suzuki/Honda-folket här snart vaknar och kommer med pekpinnar om att en 20-åring inte ska ha någon sportig bil och att man ska köpa driftsäkra (supertråkiga) bilar som förstabil osv osv, så vill jag bara hinna flika in att det finns mängder med människor som är väldigt nöjda med tex en tysk, sportig bil, även om den precis som alla bilar går sönder ibland. smile

Så kör hårt, klart grabben ska njuta av en sportig och kul bil! smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Presidento Of World
6 april 2022 · 3 329 Inlägg
Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
torsen
7 april 2022 · 7 240 Inlägg

Klart grabben ska ha en motorstark sportig tysk som förstabil!
Sverige behöver fler organdonatorer!

goufelix
7 april 2022 · 109 Inlägg

Jag är 21 och hade en volvo 740 som första bil, jag tycker det absolut är vettigt att man själv ska köpa sin första bil och stå för alla kostnader och reparationer så man lär sig.

Man har ju varit med om de som fått dyra bilar av sina föräldrar och inte bryr sig ett skit om bilarna och förstör, blir en helt annan sak om man själv måste stå för alla kostnader och lära sig att allt inte kommer gratis.

Bara min åsikt men ta med han och provkör lite olika bilar, räcker inte med att man tittar specs på blocket man kan bli sjukt missnöjd, kolla upp vanliga brister och fel innan köp och bilens allmäna skick, finns bilar som gått 10k mil och är skrot och bilar i toppskick som gått 45k.
Skaffa bra försäkring och var beredd på att saker går sönder smile

Opel Astra Cabriolet "IRMSCHER" (1994)
torsen
7 april 2022 · 7 240 Inlägg

goufelix skrev:
Jag är 21 och hade en volvo 740 som första bil, jag tycker det absolut är vettigt att man själv ska köpa sin första bil och stå för alla kostnader och reparationer så man lär sig.

Man har ju varit med om de som fått dyra bilar av sina föräldrar och inte bryr sig ett skit om bilarna och förstör, blir en helt annan sak om man själv måste stå för alla kostnader och lära sig att allt inte kommer gratis.

Bara min åsikt men ta med han och provkör lite olika bilar, räcker inte med att man tittar specs på blocket man kan bli sjukt missnöjd, kolla upp vanliga brister och fel innan köp och bilens allmäna skick, finns bilar som gått 10k mil och är skrot och bilar i toppskick som gått 45k.
Skaffa bra försäkring och var beredd på att saker går sönder smile

Håller heelt med!
Fick också jobba ihop till min första bil (och de andra också, för den delen).
Beror väl liiite på samhällsklass också!

Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 280 Inlägg

Där kom dom inläggen... Som väntat! Svenska folksporten "titta i andras plånböcker". Jag kan inte någonstans se att trådskaparen ansökt till Lyxfällan eller bett om råd gällande uppfostran? Han ber om köpråd för en kul och sportig bil på ett forum för motorintresserade.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
goufelix
7 april 2022 · 109 Inlägg

Brådhis skrev:
Där kom dom inläggen... Som väntat! Svenska folksporten "titta i andras plånböcker". Jag kan inte någonstans se att trådskaparen ansökt till Lyxfällan eller bett om råd gällande uppfostran? Han ber om köpråd för en kul och sportig bil på ett forum för motorintresserade.

Handlar inte alls om det, kan ju vara så att ts blir ledsen om bilen går sönder eller blir missköt, tror majoriteten av Sveriges befolkning inte skojar bort 100-200.000 kr bara sådär.
Det här är av allra högsta grad intressant i ett köpråd, har man råd att punga ut 200k och inte bryr sig om nåt händer med bilen så visst, men har man inte det så är det ju bra att veta nackdelarna med att ge bort en bil för dessa pengar till någon som inte har haft någon bil innan.

Opel Astra Cabriolet "IRMSCHER" (1994)
Jokabsson
7 april 2022 · 1 179 Inlägg

Subaru Impreza WRX kan vara skoj?
https://www.blocket.se/annons/varmland/ … /100300057

STI är ännu råare
https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/98756085

Riktigt gott ljud från boxer-4an. Jag var själv bra sugen på en sådan för 6-7 år sedan. Snabb, relativt pålitlig(?) och tar sig fram överallt då det i princip är en vägreggad rallybil smile

Det går bra att köpa bilar privat men det är skönt med lite garantier som bara bilhandlare kan erbjuda, särskilt i den prisklassen.


Observera att den svarta Subarun ser väldigt matt ut i färgen på sina ställen. Troligtvis har man inte varit försiktig när man tvättat bilen så en polering hade jag nog kostat på mig där.

Senast redigerat av Jokabsson (7 april 2022)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Brådhis * Voff voff *
7 april 2022 · 10 280 Inlägg

goufelix skrev:

Brådhis skrev:
Där kom dom inläggen... Som väntat! Svenska folksporten "titta i andras plånböcker". Jag kan inte någonstans se att trådskaparen ansökt till Lyxfällan eller bett om råd gällande uppfostran? Han ber om köpråd för en kul och sportig bil på ett forum för motorintresserade.

Handlar inte alls om det, kan ju vara så att ts blir ledsen om bilen går sönder eller blir missköt, tror majoriteten av Sveriges befolkning inte skojar bort 100-200.000 kr bara sådär.
Det här är av allra högsta grad intressant i ett köpråd, har man råd att punga ut 200k och inte bryr sig om nåt händer med bilen så visst, men har man inte det så är det ju bra att veta nackdelarna med att ge bort en bil för dessa pengar till någon som inte har haft någon bil innan.

Oavsett vad eller vem som är i majoritet och oavsett om trådskaparens son kommer missköta bilen eller ej så är det fortfarande inte råd om det som efterfrågas i tråden. Han vill ha köpråd gällande en kul bil som han vill köpa till sin grabb. Att du sedan tycker annorlunda, tex anser du tydligen att folk som får en bil kommer missköta den och att dom flesta inte kan skoja bort 200k och då är det så. Men det är inte det som trådskaparen efterfrågar...

Det finns ju dessutom faktiskt en möjlighet att trådskaparen känner den som ska ha bilen rätt väl ändå, det är trots allt hans son... wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
goufelix
7 april 2022 · 109 Inlägg

Brådhis skrev:

goufelix skrev:

Brådhis skrev:
Där kom dom inläggen... Som väntat! Svenska folksporten "titta i andras plånböcker". Jag kan inte någonstans se att trådskaparen ansökt till Lyxfällan eller bett om råd gällande uppfostran? Han ber om köpråd för en kul och sportig bil på ett forum för motorintresserade.

Handlar inte alls om det, kan ju vara så att ts blir ledsen om bilen går sönder eller blir missköt, tror majoriteten av Sveriges befolkning inte skojar bort 100-200.000 kr bara sådär.
Det här är av allra högsta grad intressant i ett köpråd, har man råd att punga ut 200k och inte bryr sig om nåt händer med bilen så visst, men har man inte det så är det ju bra att veta nackdelarna med att ge bort en bil för dessa pengar till någon som inte har haft någon bil innan.

Oavsett vad eller vem som är i majoritet och oavsett om trådskaparens son kommer missköta bilen eller ej så är det fortfarande inte råd om det som efterfrågas i tråden. Han vill ha köpråd gällande en kul bil som han vill köpa till sin grabb. Att du sedan tycker annorlunda, tex anser du tydligen att folk som får en bil kommer missköta den och att dom flesta inte kan skoja bort 200k och då är det så. Men det är inte det som trådskaparen efterfrågar...

Det finns ju dessutom faktiskt en möjlighet att trådskaparen känner den som ska ha bilen rätt väl ändå, det är trots allt hans son... wink

Verkar som du totalt missat min poäng eller bara säger vad som helst för att fortsätta argumentera, därför slutar konversationen här smile

Opel Astra Cabriolet "IRMSCHER" (1994)
Brådhis * Voff voff *
8 april 2022 · 10 280 Inlägg

goufelix skrev:
Jag är 21 och hade en volvo 740 som första bil, jag tycker det absolut är vettigt att man själv ska köpa sin första bil och stå för alla kostnader och reparationer så man lär sig.

Man har ju varit med om de som fått dyra bilar av sina föräldrar och inte bryr sig ett skit om bilarna och förstör, blir en helt annan sak om man själv måste stå för alla kostnader och lära sig att allt inte kommer gratis.

goufelix skrev:
Handlar inte alls om det, kan ju vara så att ts blir ledsen om bilen går sönder eller blir missköt, tror majoriteten av Sveriges befolkning inte skojar bort 100-200.000 kr bara sådär.
Det här är av allra högsta grad intressant i ett köpråd, har man råd att punga ut 200k och inte bryr sig om nåt händer med bilen så visst, men har man inte det så är det ju bra att veta nackdelarna med att ge bort en bil för dessa pengar till någon som inte har haft någon bil innan.

goufelix skrev:
Verkar som du totalt missat min poäng eller bara säger vad som helst för att fortsätta argumentera, därför slutar konversationen här smile

Okej, vi säger så. smile

Senast redigerat av Brådhis (8 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Marcus_89 Biltokig elektriker
8 april 2022 · 3 352 Inlägg

johanneskraft skrev:
Planerar att köpa en begagnad bil till min 20 åriga son. Han vill förstås ha en sportigare modell, BMW eller Audi i första hand, men har även visat intresse för andra märken med sportig lite kaxigare design. Jag har själv ingen koll på begagnade bilmarknaden, men har tittat runt lite på begagnade Audis och BMWs inom prisklassen, de flesta är då över 10000 mil och inte de ”flashigaste” modellerna men fortfarande bilar sonen skulle vara väldigt nöjd med sålänge de inte går sönder första året. BMW M2 och Audi RS3 är hans ”drömbilar” men de är på tok för dyra även i begagnat skick. Har däremot funderat på Audi A5, BMW 320 och såna modeller, dessa har då gått 10-15 tusen mil för att falla in i min prisklass.

Allmänt tänker jag att den måste vara från 2010 eller senare, inte gått över 20k mil. Frågar här dels om tips och dels om jag är helt ute och cyklar med modellerna jag nämner, borde jag kolla på lite mindre flashiga märken och deras sportiga modeller eller bmw/audi grundmodeller? Åtminstone 200hk tänker jag att den ska ha.

Mina andra fråga är om man borde köpa från privatperson eller bilhandlare? Tänker att det går att göra större ”kap” på blocket eller liknande medan bilhandlare blir en lite ”tråkigare” modell men med mer garantier osv

(Urssäkta rörigt inlägg, tacksam för tips eller input från mer bilkunniga smile )

Både bmw och audi har trevliga bilar i den prisklassen. Viktigt att hitta någon som är välservad och skött väl bara, oavsett vilket märke man väljer. Många som har lite mer hk brukar vara hårt körda. Bmw 1 och 3-serie har mycket körglädje. Audi A3 och A5 är inget dumt val heller. Beroende på vilken motor man väljer så har de sina "sjukdomar". Men det gäller alla bilar, finns alltid svaga punkter på alla bilmodeller. Kolla runt lite på blocket och se vad som finns i den prisklassen du tittar på. Sen kan du googla och se vilka problem den modellen har.

En annan rolig bil är en VW Golf GTI, sportig och rolig att köra. Sen finns Golf R också, den är ännu vassare och lite dyrare. ¨
Opel har sina opc-modeller som är rätt vassa.
Honda type-r är trevliga bilar med
Ford Fiesta/Focus ST, sen finns den ännu dyrare rs-modellen med

Senast redigerat av Marcus_89 (8 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
8 april 2022 · 10 280 Inlägg

Ford Focus RS bör väl också nämnas tycker jag. En busig och kul bil med en rejäl och väl beprövad motor. smile

Senast redigerat av Brådhis (8 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang