Skoda Felicia 1,3 Lxi med för höga avgasvärden

Electrica
9 april 2022 · 7 Inlägg

Hej,
Jag testar om någon av er förhoppningsvis har någon bra idé. Min Skoda Felicia 1,3 Lxi årsmodell 2000 gick inte igenom besiktningen pga för höga avgasvärden. Det har aldrig varit ett problem förut.
Det jag gjort nu utan att få ner avgasvärdena nämnvärt är:
- bytt tändstift
- bytt lambdasond (det va en felkod på den och har kört med den ca 2 veckor efter utan sänkning av avgasvärdena)
- bytt luftfilter

Bilen är regelbundet servad så oljan är bytt i dec.

Tempgivaren är nyligen bytt men innan dess gick bilen kall ca 6 mån.

Katalysatorn byttes 2019 i feb men det av efter det bilen gick kall.

Kylaren bytt senaste åren.

Tankar 98 sedan 95an ändrades i höstas för min bil klarar inte av 95an efter ändringen. Jag har inte tankat fel.

Är det någon som har någon idé? Jag har redan lagt 9 tkr sedan besiktningen utan att då ner värdet tyvärr 😞

simlar
9 april 2022 · 5 524 Inlägg

Du missade skriva det viktigaste:
Vad är dom uppmätta avgasvärdena?

Antar du bytt motorolja och varmkört bilen ordentligt innan besiktning?
Brukar själv köra minst 1mil på minst 3000rpm för att få katalysatorn ordentligt varm.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Electrica
9 april 2022 · 7 Inlägg

Besiktning 1
Co 1,9 (0,5)
Co2500 0,6 (0,3)
Lambda 1,02 (0,97-1,03)

Besiktning 2
Co 0,9. (0,5)
Co2500 0,9 (0,3)
Lambda 1,0 (0,97-1,03)

HC är inom.

Jag upptäckte nu att oljan är för hög, så de som servade måste ha fyllt på för mycket (jag lämnade in bilen för service). Det va som smör i ventilhuskåpan. Oljan byttes i december så den är ny.
Ja jag varmjörde innan, både ute på motorvägen och långsammare och lite tomgång innan för att värma upp ordentligt.

spillolja
9 april 2022 · 4 020 Inlägg

Billiga eftermarknadskatter brukar inte ha så lång livslängd
värderna tyder på dålig katt

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2022 · 13 736 Inlägg

spillolja skrev:
Billiga eftermarknadskatter brukar inte ha så lång livslängd
värderna tyder på dålig katt

ja det ser ju onekligen ut som det..     

skulle vara avgasläckage före lambdan men efter förbränningen skulle kunna dra upp co halten.  och lura bilen att den går på lambda 1
men i verkligheten vara lägre än 1.   


men det borde höras.     det eller kat.    och jag tror på katen iförsta hand. 

just för att den är bytt.   

antar att lambdan sitter i grenröret så då hörs det väldigt tydligt om det läcker.


glömde en fråga till bilägaren..

vad är co halten på tomgång vs  förhöjda tomgången

det står ju som co och co2500

för det ger ju en väligt tydlig bild om det är katalysator.   för är co på tomgång 0 eller väldigt låg  men co2500 är så hög så är det utan tvekan katalysatorn

Senast redigerat av Growe (9 april 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
9 april 2022 · 5 524 Inlägg

För hög oljenivå kan ge höga CO-värden.

Bränner motorn någon olja?

Är det gjort något kompressionstest?

Hur används bilen?
Endast kortkörningar (under 30min per resa)?

Monterades ny original-katalysator eller begagnad eller eftermarknads?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2022 · 13 736 Inlägg

simlar skrev:
För hög oljenivå kan ge höga CO-värden.

Bränner motorn någon olja?

Är det gjort något kompressionstest?

Hur används bilen?
Endast kortkörningar (under 30min per resa)?

Monterades ny original-katalysator eller begagnad eller eftermarknads?

då borde hc varit hög oxå..     det är ju mer kolväte som släpps ut så det borde ju märkas..   där framför allt..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Electrica
9 april 2022 · 7 Inlägg

Co och co2500 är lika vid besiktning 2 så då kanske det inte är katalysatorn menar ni? Den visar 0,9 på både co och co2500.

Jag har under bilens alla år aldrig behövt fylla på olja utan den har bara bytts en gång om året vid service, men nu verkar de ha haft i för mycket så jag är osäker på om det va ändå mer i december när de bytte, har inte kollat oljenivån förrän nu. Men jag tror inte att den bränner olja, aldrig tidigare i alla fall.

Inget kompressionstest gjort vad jag vet, men bilen är pigg som vanligt, ingen trötthet.
Däremot la den av häromdagen för tomgång en svajade. Den har svajat vid rödlyswn när den körts några minuter senaste halvåret men förra veckan la den av också vid ett rödlyse, men startade direkti gen när jag vred om nyckeln.

Jag kör oftast 15-60 min per körning. Många körningar kan nog bli under 30 min och mycket köande i långsam trafik.

Det ska ha varit en ny katalysator som monterades, men inte original. Gamla katalysatorn hade bra värden men det rostade hål så jag va tvungen att byta hela avgassystemet inklusive katalysator

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 april 2022 · 13 736 Inlägg

Electrica skrev:
Co och co2500 är lika vid besiktning 2 så då kanske det inte är katalysatorn menar ni? Den visar 0,9 på både co och co2500.

Jag har under bilens alla år aldrig behövt fylla på olja utan den har bara bytts en gång om året vid service, men nu verkar de ha haft i för mycket så jag är osäker på om det va ändå mer i december när de bytte, har inte kollat oljenivån förrän nu. Men jag tror inte att den bränner olja, aldrig tidigare i alla fall.

Inget kompressionstest gjort vad jag vet, men bilen är pigg som vanligt, ingen trötthet.
Däremot la den av häromdagen för tomgång en svajade. Den har svajat vid rödlyswn när den körts några minuter senaste halvåret men förra veckan la den av också vid ett rödlyse, men startade direkti gen när jag vred om nyckeln.

Jag kör oftast 15-60 min per körning. Många körningar kan nog bli under 30 min och mycket köande i långsam trafik.

Det ska ha varit en ny katalysator som monterades, men inte original. Gamla katalysatorn hade bra värden men det rostade hål så jag va tvungen att byta hela avgassystemet inklusive katalysator

det beror på.. om den är helt död så skulle den kunna endå vara hög co halt...

men det beror på vad det är för katalysator är det en orginal  så skulle jag säga nej.   den borde fungera skapligt på låga flöden

men dom där universal  är ju inte riktigt samma sak.     men jag har ingen erfarenhet av billiga universal katalysatorer.

men sen borde den ju inte sluta fungera till 100%  men det vet säkert någon som verkligen råkat ut för problem med dessa billiga katalysatorerna

men på orginal brukar dom rena sämre när flödet blir högre

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Electrica
14 april 2022 · 7 Inlägg

Jag har pratat med verkstaden som bytt delarna och felsökt för att jag såg att oljan va för hög (de servade också i december).  De säger att oljan va i rätt nivå när de servat den, jag kollade tyvärr inte direkt efter... Så de säger att det troligtvis kommer in bensin in i oljan som orsakar att nivån ökat, för att motorn nog är otät, att det kan vara felet. Har ni stött på det förut? Låter det rimligt?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang