Kia Piccanto -10 står och tuggar vid start för att sedan helt dö ut..

Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Tjena!

Har ett problem som hänt med min Kia Piccanto årsmodell 10.

Jag har kört bilen utan problem tills en dag då jag märkte att den började bli lite seg att starta vissa dagar. Inte så att jag behövde vrida om nyckeln
flera gånger, men hostade lite och sen gick den som vanligt och går klockrent när den är igång.

Dock så en dag så dog bilen helt. Ingenting hände när jag vred om, var helt tyst. Tog in batteriet i tron att det var det som var felet och laddade.
Satte in batteriet och bilen startade.
Några dagar senare så körde jag till affären och när jag skulle åka hem så startade inte bilen.
Den stod och tuggade tills den helt dör och ingenting händer.

Fick hjälpa av en vän med startkablar att starta bilen.
Köpte nytt batteri och satte dit och bilen startade utan problem igen och har väl kört nån vecka utan problem...

Tills igår då jag skulle köra och bilen börja tugga igen, men startar inte.
Lampor, radio m.m funkar när tändningen är igång

Vad tror ni felet kan vara? Startmotor som är kass?

Tack! smile

Robban_F Avstängd
14 april 2022 · 301 Inlägg

Du mätte inte hur mycket generatorn laddade med motorn igång?
Istället köpte du tydligen ett nytt batteri. Klart att det fungerar några dagar.
Hur många volt har du nu på batteriet med motorn igång?

Senast redigerat av Robban_F (14 april 2022)

Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Robban_F skrev:
Du mätte inte hur mycket generatorn laddade med motorn igång?
Istället köpte du tydligen ett nytt batteri. Klart att det fungerar några dagar.
Hur många volt har du nu på batteriet med motorn igång?

Nej? För jag som inte kan något alls om bilar snöar in mig på att när bilen inte startar så är det troligtvis batteriet och man ger ju sig bara på att testa såna man vet hur man byter i början och hoppas det var det som var problemet.
Visst, nu i efterhand var det dumt, men man lär sig längst med vägen när det handlar om nya saker.
Så att det är självklart för dig är inte självkart för mig.

Jag satte in batteriet och startade motorn och fick ut runt 12,5 när jag mätte..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2022 · 17 478 Inlägg

Generator laddar inte (Tillräckligt) längre.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Generator laddar inte längre.

Okej. Tack! Då blir det byte av den hos verkstaden.

En sidofråga - jag skulle dock behöva åka en sväng i helgen med bilen cirkus 3-4 mil.
Finns det risk att bilen ger upp helt plötsligt när generatorn är kass?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 april 2022 · 17 478 Inlägg

Picca skrev:

Hybrid_ skrev:
Generator laddar inte längre.

Okej. Tack! Då blir det byte av den hos verkstaden.

En sidofråga - jag skulle dock behöva åka en sväng i helgen med bilen cirkus 3-4 mil.
Finns det risk att bilen ger upp helt plötsligt när generatorn är kass?

Min känsla säger mig att du kör extremt korta sträckor. 3-4 mil är ju ingenting. Det kanske inte är något fel på bilen utan ditt körmönster räcker inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vansterfilen
14 april 2022 · 95 Inlägg

Picca skrev:

Hybrid_ skrev:
Generator laddar inte längre.

Okej. Tack! Då blir det byte av den hos verkstaden.

En sidofråga - jag skulle dock behöva åka en sväng i helgen med bilen cirkus 3-4 mil.
Finns det risk att bilen ger upp helt plötsligt när generatorn är kass?

Ja. Fungerar inte generatorn laddas inte batteriet upp. Jag hade problem med generatorn på en äldre bil back in the day och körde ändå. Gick bra några hundra meter sedan dog den när jag tryckte ner kopplingen.

Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Picca skrev:

Hybrid_ skrev:
Generator laddar inte längre.

Okej. Tack! Då blir det byte av den hos verkstaden.

En sidofråga - jag skulle dock behöva åka en sväng i helgen med bilen cirkus 3-4 mil.
Finns det risk att bilen ger upp helt plötsligt när generatorn är kass?

Min känsla säger mig att du kör extremt korta sträckor. 3-4 mil är ju ingenting. Det kanske inte är något fel på bilen utan ditt körmönster räcker inte.

Jo, det stämmer som du säger. Den bilen körs väldigt, väldigt korta sträckor.
Den åker mest till affären och runt i staden. Skulle väl säga att 3 mil är lååångt att åka för den bilen.

Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Vansterfilen skrev:

Picca skrev:

Hybrid_ skrev:
Generator laddar inte längre.

Okej. Tack! Då blir det byte av den hos verkstaden.

En sidofråga - jag skulle dock behöva åka en sväng i helgen med bilen cirkus 3-4 mil.
Finns det risk att bilen ger upp helt plötsligt när generatorn är kass?

Ja. Fungerar inte generatorn laddas inte batteriet upp. Jag hade problem med generatorn på en äldre bil back in the day och körde ändå. Gick bra några hundra meter sedan dog den när jag tryckte ner kopplingen.

Ajfan. Den är inte rolig. hmm
Kanske bäst att låta den stå.

Robban_F Avstängd
14 april 2022 · 301 Inlägg

Varför inte koppla in en batteriladdare och ladda batteriet innan du tokköper nya dyra reservdelar?

Picca
14 april 2022 · 6 Inlägg

Robban_F skrev:
Varför inte koppla in en batteriladdare och ladda batteriet innan du tokköper nya dyra reservdelar?

Var ju det jag gjorde med första batteriet om du läste det?
Sen 700kr för ett nytt batteri tycker jag inte är jättedyrt när man tror att det är det som är problemet.

Och sen om du fortsatte läsa vad jag skrev så står det att jag inser nu att det var ett misstag att bara tro. Men att man lär sig av sina misstag.

Robban_F Avstängd
14 april 2022 · 301 Inlägg

Picca skrev:

Robban_F skrev:
Varför inte koppla in en batteriladdare och ladda batteriet innan du tokköper nya dyra reservdelar?

Var ju det jag gjorde med första batteriet om du läste det?

Hur länge laddade du batteriet och vad visade multimetern innan du kopplade bort batteriet från laddaren?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang