6803
Sök

Köpråd: Four Wins (Båt) Länk

Forummoderator
18 356 Inlägg
15 april 2022
Trådstartare
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ … /100381873

Mamma & pappa vill ha båt en gång till i livet. Troligen så blir det mest bryggsegling. Ett surrogat för sommarstuga vid havet. (De är 70+) Den kommer användas sparsamt på havet. Dyr som guld i drift misstänker jag... Någon som vet något? Innan gubben drar upp och köper den big_smile

Vanlig 350-maskin låter i mina öron tryggt. Aldrig haft en båt med V8 så jag gillar idén.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Vettemannen
15 april 2022
Hybrid_ skrev:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/four_winns_235_sundowner__88/100381873

Mamma & pappa vill ha båt en gång till i livet. Troligen så blir det mest bryggsegling. Ett surrogat för sommarstuga vid havet. (De är 70+) Den kommer användas sparsamt på havet. Dyr som guld i drift misstänker jag... Någon som vet något? Innan gubben drar upp och köper den big_smile

Vanlig 350-maskin låter i mina öron tryggt. Aldrig haft en båt med V8 så jag gillar idén.

Det är väl en bensinare så den lär ju slicka i sig en hel del. Har en arbetsledare som hade en båt med två 350-motorer bensin och där gick det åt jävla mycket soppa. Nu har han bytt till en båt med dieselmotor och den drar lite mindre och den har bara en 1000-literstank.

/Benny

* Voff voff *
11 083 Inlägg
15 april 2022
Personligen skyr jag Mercruiser och deras drev som pesten... Har bara usla erfarenheter av dessa prylar.

Jag hade letat upp en Ockelbo DC eller Fjord 21 (eller Flipper) med tex en Penta-maskin.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Forummoderator
18 356 Inlägg
15 april 2022
Trådstartare
Brådhis skrev:
Personligen skyr jag Mercruiser och deras drev som pesten... Har bara usla erfarenheter av dessa prylar.

Jag hade letat upp en Ockelbo DC eller Fjord 21 (eller Flipper) med tex en Penta-maskin.

Någonstans i reptilhjärnan så känner jag igen detta. Drev som krånglar är inte kul... har någon haft kylproblem?
Ja, en gammal Flipper med en AD40A drar iväg i pengar. Även om det inte stört mig om de köpte en sådan... Då kan man åka runt hela dagen i 7 knop för kaffepengar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
16 april 2022
Hybrid_ skrev:
Brådhis skrev:

Någonstans i reptilhjärnan så känner jag igen detta. Drev som krånglar är inte kul... har någon haft kylproblem?
Ja, en gammal Flipper med en AD40A drar iväg i pengar. Även om det inte stört mig om de köpte en sådan... Då kan man åka runt hela dagen i 7 knop för kaffepengar...

Vill du ha att göra hela kvällen så googlar du tex "Mercruiser neutral switch", och det är då bara ett problem... Sedan kan du prova att googla på deras drev Alpha, Bravo, Cobra osv... Sedan lägger du nästa kväll på att lägga in *volvo* eller *penta* i sökningen på Blocket.

Men visst, man sparar mycket soppa genom att köpa Mercruiser. Finns ingenting snålare än en motor som ligger vid bryggan eller dras av sjöräddningen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök