Startproblem Volvo v60 2012

Multimeter
17 april 2022 · 3 Inlägg

Hej. Tidigare idag så gjorde jag en motortvätt på min v60 diesel. Startade motorn direkt efter men efter ca 2min så tvärdog motorn. Gjorde ett nytt startförsök och motorn var väldigt svårstartad. Motorlampan och antispinn började då lysa och sedan tvärdog motorn igen. Startade motorn igen och då så höll sig motorn igång en stund så körde då en sväng med bilen i ca 10-15km sen så dog motorn igen och den här gången så gick det inte att starta alls utan motorn stod bara och tuggade när jag tryckte på startknappen så var tvungen att stanna vid sidan av vägen och bli bogserad hem…. När jag kom hem så kollade jag alla säkringar och läste av felkoder med en felkodsläsare och fick totalt 7 felkoder… Lyckades radera vissa av felkoderna och släcka motorlampan men motorn är fortfarande väldigt svårstartad och när jag väl har fått igång den så måste jag varva över 2000rpm för att hålla motorn vid liv annars dör den.
Är verkligen i behov av bilen just nu och har inte tid att lämna in den på verkstad då dom antagligen inte kommer kunna ta emot bilen samma dag så behöver verkligen all hjälp jag kan få..

Brådhis * Voff voff *
18 april 2022 · 10 277 Inlägg

Vad fick du fram för felkoder?

Vilken motor är det i bilen?

Kollat så du inte skadat någon slang (luft eller diesel tex) eller liknande när du tvättade?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Multimeter
18 april 2022 · 3 Inlägg

Brådhis skrev:
Vad fick du fram för felkoder?

Vilken motor är det i bilen?

Kollat så du inte skadat någon slang (luft eller diesel tex) eller liknande när du tvättade?

Hej fick fram följande felkoder:
P2229 - Barometric pressure  sensor a circuit  High
P2564 - turbocharger boost control position sensor cuircut low
p141A-
p2566 - turbocharger boost control  position sensor a circuit intermittent
p0236- turbocharger/ supercharger boost sensor a cuircuit range / performance
p0238 -turbocharger/ supercharger boost sensor a cuircuit high
p0462 - sensor reference voltage a circuit low

Det är en D2

Brådhis * Voff voff *
18 april 2022 · 10 277 Inlägg

En hel drös på turboregleringen, en på EGR och så den sista (P0462) som indikerar något fel på bränslenivågivaren.

Är du helt 100 på att du har ordentligt med bränsle i tanken?

Googlar man sista koden där så kan den sättas av för låg bränslenivå och en lösning som föreslås är att tanka upp bilen. Det kan också vara så att den visar en nivå som inte stämmer, så att det ser ut som att du har bränsle kvar fast det egentligen är tomt...

Dom övriga koderna kan, iaf teoretiskt, komma av att bilen inte går som den ska, dvs att det egentligen inte är ett eget fel...

Senast redigerat av Brådhis (18 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang