- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar
Volvo 740- Veemer bygge och allmän uppfräschning
- 2 Följare
- 1 927 Visningar
- Uppdaterades senast 19 april 2022
Köpte min första bil en nästan helt original gubbägd vit volvo 744 -90 med b230f och m47 den 25/2 2022
Såhär såg den ut helt nyköpt i februari
Men hade redan tröttnat på utseendet första dagen så den helgen blev det att åka ner till Västerås o plocka lite smågrejer. Bild på original pärlan me släpet påkopplat.
Samma kväll fick jag låna polarns garage o började front bytet.
Classic lackade original 90tals framstöten och bytte till 940 strålkastare med usa blinkers. Blev ett ordentligt lyft från gamla 90tals fronten.
Efter det så fick bilen brukas ett tag. Och den 31 mars lyfte jag upp bilen på praktiken och började lite lätt ta tag i rostproblemet. Den är inte farligt rostig undertill men lite på det klassiska stället runt domkraftsfästet fram. Så fick åtgärda det med migen.
Hade tyvärr ingen bild på hålet från början och bilderna jag hade laddades upp i lite fel ordning. Första gången jag lägger ut något här på garaget så ni för ha lite tålamod haha. Blev ändå rätt nöjd med resultatet har inte svetsat så värst många golv men det flöt på bra och ska nog gå igenom nästa besiktning.
Det får bli första inlägget har hänt en hel del sen jag svetsade golvet som jag kommer uppdatera er på senare under dagen eller imorgon. Lämna gärna lite feedback vore kul!
Senast redigerat av Wiak (17 april 2022)
Nu blir det lite rörigt i tidslinjen men kom på att jag hade missat att skriva om det i förra inlägget. Bilen hade en rätt tråkig skada på övre delen av bakskärmen längsmed locket på bakluckan som tidigare hade dolts av ett cirka två centimeter tjockt lager spackel men det hade börjat lossna och spricka. Så den 8 mars fick jag köra in den på praktiken och göra om och göra rätt så fick stå med huggmejsel o slägga och knacka bort spackelkakor. Sedan drog o knackade ut det så gott det gick sen la jag på ett nytt betydligt tunnare lager spackel.
Sen fick det slipas lite o sedan var det dags för en vända grund
Efter det så var det dags för ett lager ny lack
Jag var nöjd med slutresultatet till en början sedan råkade jag spilla lite bensin på det som lacken sög åt sig då jag dumt nog bara använt 1komponents klarlack vilket jag fick ångra. Så det ska göras om så småningom.
Tröttnade sedan lite på att åka gammal sliten b230f så den 31/3 införskaffades en donator bil en 745 med m52b25 oreggad men fullt fungerande med ASS fästen o Fekzen optimerad box samt nya bromsar och dämpare runt om.
Så fick bli o låna polarns garage igen o riva ur motorn ur donator bilen gick ruskigt fort att få ur maskin. Sen var det fin bilens tur att bli av med sin motor
Passade på att tvätta bort allt gammal okej klägg etc när b230in sen var det dax att skicka ner m52an
Gick smidigt att få ner nya motorn ända som krånglade lite var att få den förbi torpedväggen men annars gick det väldigt smärtfritt. Från att börja ta ut b230in till att m52an var i tog inte mer än en och en halvtimme.
Eftersom motorn redan hade suttit i en Volvo kaross en gång så var härvan eller mindre redan färdig klippt så det var skönt.
Märkte dock att på donator bilen så var den känslig för att vara på tomgång så fick bli att modda dit en elfläkt istället för den gamla ”mekaniska” fläkten det blev lite tajt men är ändå väldigt glad att jag gjorde det .För nu är den inte ens nära att gå uppåt i temp med fläkten på.
Hela bytet tog cirka 14 timmar och dagen efter blev det ett teståk till Vaxholm för lite glassning vilket den klarade bra passade även på att skicka på sommarfälgarna.
Bild på bilen efter första tvätten som Veemer
Sen blev det att skicka på nya bromsar från donator bilen då dom jag hade hade sett bättre dagar. Måste dock lufta om systemet och eventuellt byta någon bromsslang då dom känns aningen svampiga.
14/4 Fick jag för mig att jag hade tröttnat på bilens utseende igen så det fick jag ta o göra något åt så letade fram 960 handtag i gömmorna samt en 945 bakstöt och en riktig 940 classic framstöt.
Så den kvällen fick gå åt till att lacka, passade även på att lacka tanklocket och backspeglarna när jag ändå höll på.
Bild på nylackade framstöten lackade även dom övre listerna som sitter på 940 framstöten
Hantagskåporna som jag blev riktigt nöjd med
Bakstöten som även den fick en classic lackning
Och backspeglarna
Blev riktigt nöjd och blev en stor skillnad speciellt bakifrån istället för den gamla gråa 90tals stöten. Använde även 2k klarlack den här gången så det ska klara lite mer. Passade även på att tona bakrutorna.
Har tyvärr inga vettigare bilder än såhär på den med dom nylackade grejerna och har inte häller hunnit byta framstöten. Men det blir såsmåningom. Nu när jag kommit ikapp med skrivandet lär uppdateringarna komma lite mer glest från och med nu.
- Index
- Projekt
- Diskussionsforum
- Allmänt
- El- och hybridbilar
- Generell felsökning
- Motorteknik (Grundläggande)
- Motorteknik (Avancerad)
- Chassi, bromsar, transmission och däck
- Fordonsel och bilelektronik
- Billjud och multimedia
- Inredning, utseende och styling
- Bilvård och biltvätt
- Övriga fordon
- Projekt
- Efterlyst
- Film och foto
- Off topic
- Evenemangsforum
- Norrland
- Västra Svealand och Gävleborg
- Östra Svealand / Stockholm
- Västra Götaland
- Östra Götaland och Jönköping
- Skåne och Blekinge
- Internationellt
- Garaget - Support och nyheter
- Nyheter
- Felanmälan / Rapportera buggar