36 år gammalt bilbatteri! (740, 86)

SAABStyling
22 april 2022 · 6 Inlägg

Hej. känner att jag borde öppna ett ämne om detta då det är ganska sjukt men också häftig, samt ett par frågor. Jag har nyss köpt min första volvo, en 740 från 86" i fint skick, men den var svårstartad. Jag behövde handla på Ica och just då så gick såklart inte bilen att starta på parkeringen när jag skulle hem, (första gången det inte gick alls). Eftersom jag inte hade startkablar i bilen och alla jag känner var på jobbet så ringde jag en mekaniker ett par meter ifrån parkeringen och han jag bad om hjälp var riktigt sjysst och hjälpte mig o starta bilen! Jag öppnade huven och nämnde att motorn går jämt och försökte förklara allt jag visste om bilen och helt plötsligt såg jag hans ögon lysa upp lol. Batteriet är ju då original, från 86 och det är redan imponerande att batteriet "fungerade". Är batteriet farligt?

Jag har hört att dåliga batterier kan explodera men hur? Jag har snabbt skaffat ett biltema batteri jag ska slänga in (vet att biltemas inte är bäst på marknaden) men är det gamla batteriet farligt att ha i källaren tills vidare? Att skaka? Kan något hända när jag kopplar ur det gamla? m.m..

Utmarks-Loke
22 april 2022 · 5 833 Inlägg

Nej, batteriet är knappast farligt. Fantastiskt att det hållit så länge dock.

Mossan1
23 april 2022 · 2 805 Inlägg

Syrabatterier expolderar inte så.
Då krävs först gasbildning av kraftigare i/urladdning och gnista.  DÅ smäller det, och rejält.
Väl ventilerat vid laddning, och mycket försiktigt vid starthjälp till (nyss) urladdat batteri.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang