Jag har råkat ut för lite strul med laddning på en av folkracebilarna hemma som jag gått och grunnat över.
Motorn är en b230f från 940,skulle tro att det är 65A generator. Det har visat sig vara stört omöjligt att få den jäveln att ladda efter att jag lyfte ur motorn för att byta koppling häromdagen.
Alla kablar sitter rätt, det är jag 99% säker på...
Laddlampa finns och tänds när jag slår på tändningen men slocknar inte när motorn går, det blir heller ingen skillnad i batterispänning med motor igång eller avstängd.
Kopplar jag loss Laddlampans sladd från d+ på generatorn slocknar den. Mäter jag med sladden bortkopplad har jag 12 volt i den, men sätter jag tillbaka den på d+ sjunker det till 6 volt oavsett om motorn är igång eller ej.
Jag plockade ur laddregulatorn och kollade kolen, som ser vettiga ut enligt min lekmanna-blick. Jag noterade dock att en ledningsbana eller vad det ska kallas var rejält ärgad, och när jag petade på den med en mejsel föll den sönder.
Aha! Där är felet tänkte jag så jag lödde dit lite nytt material så det blev kontakt igen (kontrollerat med multimeter med pip-funktion) men det blev ingen skillnad på laddningen

Vad är det jag missar? Eller Är generatorn färdig för sophögen?