Omlackering av ny bil

staffansoderl
24 april 2022 · 15 Inlägg

Har en rätt ny volvo s90 i en av volvos tråkfärger, och funderar på att lacka om bilen. Kommer det att påverka garanti, försökring eller nåt annat i så fall?

Hamilton
24 april 2022 · 8 864 Inlägg

Beror lite på hur det görs och vilka garantier du har, men misstänker att det inte finns några kvar vad gäller rostskydd och försäkringen påverkas i regel inte. Ska dy byta färg på bilen så är det ett rätt stort jobb och görs det inte ordentligt så sänker det i regel värdet på bilen.

Fotograf på tierpidag.se
THEBADGUY Gorgilus addictus
24 april 2022 · 4 734 Inlägg

Vid ett sånt tillfälle hade jag nog gjort en helfoliering istället, så kan du återställa bilen snabbt och lätt.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 809 Inlägg

Det är ett enormt jobb att lacka om en bil om man skall ha en annan färg eftersom man måste lacka innanför dörrarna, under huven osv. Blir väldigt mycket lister och kåpor att plocka bort. Ekonomiskt skulle det löna sig att sälja bilen och köpa en annan med rätt färg. Eller som sagt, foliera bilen, det är en mycket enklare idé och så går det att återställa

staffansoderl
24 april 2022 · 15 Inlägg

Tack för svar! En dum fråga, vad är foliering?

Utmarks-Loke
24 april 2022 · 5 809 Inlägg

staffansoderl skrev:
Tack för svar! En dum fråga, vad är foliering?

Det är en tunn plastfolie i valfri färg eller mönster som täcker bilen. Den går fort att sätta dit, håller några år, och går sedan att plocka bort igen.

Presidento Of World
24 april 2022 · 3 306 Inlägg

En mattsvart S90 med 20" blir nog rätt fet? Foilerat såklart...😁

https://www.wrapzone.net/

Te.x

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
xorox_88 Smack that ass!!
25 april 2022 · 2 953 Inlägg

Går ju alltid att plastidippa annars

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
granadadr
25 april 2022 · 7 268 Inlägg

om man lackar om en bil i en annan kulör, SERIÖST alltså,, så måste HELA bilen strippas,, slipas i skuff, dörrhål under huven, mm mm dörrar ska tas i sär å lackas på insidan, huv å skuff,,  nu gissar jag det kommer kosta ca 70-80 papp om man ej gör det själv,, jag gör detta på en veteranbil,, MEN jag tar isär slipar å lackar inv själv smile så det sparar MKT pengar,, men tar en JÄVLA tid,, är inne på mitt andra år,, arbetar ej sååå snabbt,,  och har meo ej så bråttom,, hittar saker jag vill återgärda hela tiden efter vägen,, MKT som var tvunget att återställa sad sen ska skiten ihop,, wink utan skador smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
torsen
25 april 2022 · 7 198 Inlägg

staffansoderl skrev:
Har en rätt ny volvo s90 i en av volvos tråkfärger, och funderar på att lacka om bilen. Kommer det att påverka garanti, försökring eller nåt annat i så fall?

Andrahandsvärdet utan tvekan.
De flesta, inkl mig själv, skulle misstänka att bilen varit utsatt för omfattande (krock-)skada, och därför inte vara intresserad av bilen i fråga - om inte priset är extremt lågt.
Således mycket dålig idé att lacka om en i övrigt oskadad bil.

Men det finns undantag.
Jag skulle inte dra mig för att låta lacka om en guldfärgad MG TF eller Morgan till British Racing Green.

granadadr
25 april 2022 · 7 268 Inlägg

torsen skrev:

staffansoderl skrev:
Har en rätt ny volvo s90 i en av volvos tråkfärger, och funderar på att lacka om bilen. Kommer det att påverka garanti, försökring eller nåt annat i så fall?

Andrahandsvärdet utan tvekan.
De flesta, inkl mig själv, skulle misstänka att bilen varit utsatt för omfattande (krock-)skada, och därför inte vara intresserad av bilen i fråga - om inte priset är extremt lågt.
Således mycket dålig idé att lacka om en i övrigt oskadad bil.

Men det finns undantag.
Jag skulle inte dra mig för att låta lacka om en guldfärgad MG TF eller Morgan till British Racing Green.

haha lackar om min gamla taunus,, från pissorange till vit smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 april 2022 · 13 669 Inlägg

Presidento skrev:
En mattsvart S90 med 20" blir nog rätt fet? Foilerat såklart...😁

https://www.wrapzone.net/

Te.x

ser ju förjävligt ut efter en kort stund har en mattsvart buss på jobbet och det är skräp ser förjävlig ut så man skäms när man hämtar folk med den..   den har alla nyanser av mattsvart man kan tänka sig smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang