5445
Sök

Köpråd 30.000 mindre bil a3 kanske?

3 Inlägg
29 april 2022
Trådstartare
#1
Hej, okunnig person som ska köpa begagnad bil. Har en budget runt 30.000. läst en del om a3 FSI 2.0 2006 och verkar som en bra modell inom min budget.
Vi ha en bil som inte drar för mycket soppa. Gärna en mindre variant, där av intresserad av Audi a3. Några andra tips? Vill ha lite motor, helst 150 för häst släp, men kan fungera med 100.
Senast redigerat av Sajden (29 april 2022)

4 248 Inlägg
29 april 2022
#2
Den nämda motorn är billig i drift  särskilt om man väljer 98 oktan, ban bör kanske försäkra sig att den inte är nedgången pga. av förlänga oljebytesintevaller   (3000 istället för 1500mil) motorn har mycket prylar :
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

tag annars ett kik på 1.4 Tsi   utan kompresor på ca 120 hk eller med kompressor  (140-180Hk)
samt Golf VI eller V

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
29 april 2022
#3
spillolja skrev:
Den nämda motorn är billig i drift  särskilt om man väljer 98 oktan, ban bör kanske försäkra sig att den inte är nedgången pga. av förlänga oljebytesintevaller   (3000 istället för 1500mil) motorn har mycket prylar :
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

tag annars ett kik på 1.4 Tsi   utan kompresor på ca 120 hk eller med kompressor  (140-180Hk)
samt Golf VI eller V

dom gamla 1.4 med kedjor ska man hålla sig LÅNGT ifrån.   om man inte börjar med att byta kedjan det första man gör och ser till att köra 1500mil service på den..   dom är ju apa dåliga och kedjan hoppar ofta på dom. 

eftersom det är en bil för 30k så är det ju en med kedja man hittar..   

sen är ju inte 2.0tfsi skit bra heller även dom har problem med kedjan ju äldre ju större är risken.
varit med om att en 8000mil skoda octavia rs rasade pga kedjan kuggade över.    som tur var hade killen motorförsäkring som täckte..

men hellre 2.0tfsi än 1.4:an  för då är det bara en liten kedja som man oftast får lite förvarning av.  medans 1.4 ofta inte ger någon förvarning.



annars är ju A3 trevliga bilar.  chefen köpte en 3dörrars a3 1.9tdi 09 till sin dotter.  han hämtade mig med den härom dagen och den var trevlig och kändes som en bra bil.      sen ska den bara gå i 30km/h då hon fyller 15 snart

Kör fort så hinner inget hända...

4 248 Inlägg
29 april 2022
#4
Har själv en 1,4 Tsi som jag kört över 20.000mil med så jag vill inte hålla med, oljebyte 1300-1400mil med SAE 5W-40

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
29 april 2022
#5
spillolja skrev:
Har själv en 1,4 Tsi som jag kört över 20.000mil med så jag vill inte hålla med, oljebyte 1300-1400mil med SAE 5W-40

det är just derför den håller.. hade du följt boken så hade du kört 3000mil.. och bam motorras.

sen är det ju sjukt mycket sämre vrid i en 1.4 och en 2.0:A     den sistnämda är ju lätt att plocka ur 350hk utan att öppna motorn.. 
bara lite högtryckspump uppgradering och turbo och lite sånna saker ;-)

Kör fort så hinner inget hända...

4 248 Inlägg
29 april 2022
#6
Allting är relativt, nuvanade Golfen går att pressa under 0,5L/Milen vid varsam långkörning på landsväg, med dessa parametrar har det inte på 9 års tid jag ägt kärran funnits motivation att byta, sneglar på Renault Megane med 1.2 eller 1,3 TCE-spis med direktinsprutning på ca 101-115 Pållar, men att gå från VW till Renault så går man ned några steg i kvalitetet samt att man tyvärr aldrig gör något kap när man köper en Renault, dom som är ute har en prislapp på ca 125-150tkk vilket gör att man inte lägger benen på ryggen för att handla

den av TS nämda 2.0 Fsi har inte ens någon Turbo wink

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault

3 Inlägg
29 april 2022
Trådstartare
#7
Okej,
Verkar som ni är positiva till en a3, men är det inte bättre då att gå för en FSI 2.0 med kamrem istället för en med kedja? Eller 1.6. verkar ju inte finnas många fler småbilar än a3 och golf för mina kriterier...
Är det bättre att gå upp ett par tusenlappar och även kolla på en SEAT Leon?

3 Inlägg
29 april 2022
Trådstartare
#8
spillolja skrev:
Allting är relativt, nuvanade Golfen går att pressa under 0,5L/Milen vid varsam långkörning på landsväg, med dessa parametrar har det inte på 9 års tid jag ägt kärran funnits motivation att byta, sneglar på Renault Megane med 1.2 eller 1,3 TCE-spis med direktinsprutning på ca 101-115 Pållar, men att gå från VW till Renault så går man ned några steg i kvalitetet samt att man tyvärr aldrig gör något kap när man köper en Renault, dom som är ute har en prislapp på ca 125-150tkk vilket gör att man inte lägger benen på ryggen för att handla

den av TS nämda 2.0 Fsi har inte ens någon Turbo wink

Men om jag förstått det rätt sliter turbo mer på bilen? Kan vara dålig info som jag fått av okunniga

4 248 Inlägg
29 april 2022
#9
jag har turbo på min men ännu efter >22.000mil  inte några krämpor, den nämda 2.0 Fsi
har mycket prylar tex: 4st lamddasonder, 2*1+1st katalysatorer, balansaxlar, 2st kedjor (1till oljepump och balansaxel, 1st mellan kammarna)  Wasamotor har lite artiklar om 2.0 Fsi
https://www.wasamotor.se/vilken-motor-har-jag/

här är lite kvällslektyr om 1.4 Tsi:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_359.pdf
hänvisning till 1.4 och 1.6 Fsi:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d1.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_296_d2.pdf

Det är svårt att göra ett kap när man köper en Renault


Sök