Problem med tankning

trasigbil
6 maj 2022 · 115 Inlägg

Så mina fem senaste bilar, Peugeot 107 2007 Renault Mégane 2005 och Clio 2003, Corolla från 99 och 06 har alla haft problem med tankning. Får sätta in tankmunstycket på sniskan och tanka på sakta flöde, annars klickar pumpen ifrån. Vad är det här? En rad bilar med samma fel eller ett nytt sätt man ska tänka på? Sist jag tankade normalt hade jag en Volvo s40 för tio år sedan. Nå? big_smile

Steff240
6 maj 2022 · 1 018 Inlägg

Min Ford mondeo har det problemet på EN av mackarna i byn... Förmodligen är avstängningsmekanismen i munstyckena lite för känslig.

trasigbil
6 maj 2022 · 115 Inlägg

Steff240 skrev:
Min Ford mondeo har det problemet på EN av mackarna i byn... Förmodligen är avstängningsmekanismen i munstyckena lite för känslig.

Hmm.. jag har varit med om EN mack där jag inte haft det här problemet vill jag minnas. Annars samma överallt.

jaka54
6 maj 2022 · 5 733 Inlägg

Konstigt ! Har aldrig varit med om at det skulle vara svårt att tanka!
Var bor du då?

husseman
7 maj 2022 · 1 590 Inlägg

Hehe- låter som att avluftningen inte hänger med. Dvs. för att trycka ner soppa i tanken så måste luften ta vägen nånstans. Antingen har din mack känsligt brytstopp, eller har du hittat ett sätt att vinkla handtaget som få hittar...dvs. skit bakom spakarna. Lycka till o träna på.

mvh/husse

Mew
7 maj 2022 · 2 160 Inlägg

husseman skrev:
Hehe- låter som att avluftningen inte hänger med.

Håller med. Hade en BMW där detta uppkom då och då, där satt avluftningen lite dumt till och sattes igen med skit emellanåt. Blåste igenom den med tryckluft och felet försvann i något år, tills det var dags att upprepa processen. Kolla så det inte sitter skit i avluftningen. smile

Senast redigerat av Mew (7 maj 2022)

Sabang
7 maj 2022 · 170 Inlägg

Haft samma problem nån gång. Drog ut handtaget ca 5 cm och tankning gick galant

torsen
7 maj 2022 · 7 238 Inlägg

Sabang skrev:
Haft samma problem nån gång. Drog ut handtaget ca 5 cm och tankning gick galant

Samma erfarenhet som Sabang vid tankning de flesta bilar.

Dessutom har jag stora problem när jag tankar äldre bilar - 2CV t ex.
Då slår aldrig pumpen ifrån när det är, eller börjar bli, fullt.
Är man inte med och lyssnar och hör när tanken/påfyllningsröret börjar bli fullt så står det som en kaskad ut ur påfyllningsröret.
Har lärt mig att dessutom inte stå i "sprutriktningen" utan i stället lite vid sidan om.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang