Avställd i 15 år- köra hem?

Karpal
25 april 2022 · 5 Inlägg

Hej!

Jag har förvärvat en bil som stått i garage i 15 år. När bilen besiktigades gick den igenom utan anm. Bilen är från 1985.

Nu till min fråga:
Vågar jag köra bilen hem?

Bilen ska köras från Stockholm till Göteborg, vilket ju är ganska långt. Jag har bokat en service inför resan.
Borde jag blåsa av allt och betala någon som kör bilen på transport istället?

Tacksam för alla tips för eller emot min resa!

Mack Forum- och sitemoderator
25 april 2022 · 26 136 Inlägg

Personligen hade jag inte gjort det.
Bara för att bilen stått förvarad så betyder det inte att slangar och remmar av gummi inte åldrats.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Lucif3r
25 april 2022 · 2 208 Inlägg

En sån lång sträcka skulle jag aldrig köra med en bil som varit avställd så länge.... Heck, jag var nervös nog när jag körde hem 945an ~1mil, som bara varit avställd 2 år...

Utmarks-Loke
25 april 2022 · 5 833 Inlägg

Jag har gjort liknande vansinnesresor, det har alltid gått bra men jag brukar ha tur. Men du borde ju försäkra, ställa på och besikta. Sedan är det alltid bra med följebil, om du har någon kompis som kör dig dit och finns i närheten när du kör hem ifall något skulle hända. Däcken kan ju vara torra tex. och ge sig efter ett tag, mycket kan vara dåligt efter 15 år

Brådhis * Voff voff *
26 april 2022 · 10 277 Inlägg

Det beror ju även på bilens ålder. Om den var 3 år gammal eller 23 år gammal när den ställdes av gör en hel del för ekvationen också...

Däck tex åldras rätt ordentligt av att stå still. Däcken på min 480, som ju stått i 23 år när jag hämtade den, föll sönder så fort man försökte få dit spännbanden på dom.

Men jag hade oavsett åkt in och besiktigat innan avfärd...

Senast redigerat av Brådhis (26 april 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
26 april 2022 · 2 208 Inlägg

Brådhis skrev:
Det beror ju även på bilens ålder. Om den var 3 år gammal eller 23 år gammal när den ställdes av gör en hel del för ekvationen också...

Fast nu har vi ju den ekvationen i tråden redan... bilen är från 1985, dvs 37år gammal. Den har varit avställd i 15 år, dvs den blev avställd när den var 22 år gammal.
Så den lär ju knappast varit 100% fräsh när den ställdes av för 15 år sedan - och än mindre nu.

Campingkungen
26 april 2022 · 28 Inlägg

Kort svar nej, finns mycket som kan fela såsom upprostade bromsrör, cylindrar som sitter fast o går varma, bränsleslang som går av i motorrumet så det tat fyr... Hade skaffat en släp och hämtat den istället så slipper du ev att du skadar någon annan på ditt samvete.

Volvo V70 "Farsans räcer" (1999)
Volvo 745 gl "Guldklimpen" (1987)
Volvo V70n (2005)
Mossan1
26 april 2022 · 2 805 Inlägg

Jag har gjort sådant förr. Men det var då. Idag, nej.
Jag tänker inte uppmana eler inspirera någon till något olagligt, men denna Youtube'rn i USA har gjort en grej av att starta upp åkerfynd från 50 och 60talet och därefter köra den hem.  Hundratals miles.
Sevärt tycker jag.  I underhållningssyfte alltså.  Kul prick.

https://m.youtube.com/watch?v=A0ItpbPWEgA

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 april 2022 · 13 736 Inlägg

jag hade nog kört..  alltid en utmaning att se fram i mot...

jag hade min lilla audi stog på uppfarten i 2år.. tog en sväng på 1mil bromsade ur bromsarna åkte in och bes med blankt papper och drog till stockholm på första turen..  bara 25mil  tur och den går fortfarande idag utan att jag gjort något speciellt med den.. fyllt på lite olja lite spolarvätska och bytit däck från sommar till vinterdäck  och sen tillbaka till sommardäck..

utan lite spänning i livet så har man ju inte mycket till liv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Brådhis * Voff voff *
26 april 2022 · 10 277 Inlägg

Lucif3r skrev:

Brådhis skrev:
Det beror ju även på bilens ålder. Om den var 3 år gammal eller 23 år gammal när den ställdes av gör en hel del för ekvationen också...

Fast nu har vi ju den ekvationen i tråden redan... bilen är från 1985, dvs 37år gammal. Den har varit avställd i 15 år, dvs den blev avställd när den var 22 år gammal.
Så den lär ju knappast varit 100% fräsh när den ställdes av för 15 år sedan - och än mindre nu.

Missade det... Och instämmer... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mack Forum- och sitemoderator
26 april 2022 · 26 136 Inlägg

Growe skrev:
jag hade nog kört..  alltid en utmaning att se fram i mot...

jag hade min lilla audi stog på uppfarten i 2år.. tog en sväng på 1mil bromsade ur bromsarna åkte in och bes med blankt papper och drog till stockholm på första turen..  bara 25mil  tur och den går fortfarande idag utan att jag gjort något speciellt med den.. fyllt på lite olja lite spolarvätska och bytit däck från sommar till vinterdäck  och sen tillbaka till sommardäck..

utan lite spänning i livet så har man ju inte mycket till liv smile

Lite skillnad på en bil som står i 2 år och 15..

Nu har det inte framkommit vad för motor TS vagn innehar, men låt oss anta att den kan ha
kamrem. Låt oss sedan anta att den inte blev bytt alldeles innan undanställningen.
Då kan kamremmen alltså vara bortåt 20 år gammal. Vem vet. Är eventuell ventilsallad värt att riskera bara för att
det är kul med lite spänning i livet?

Det tycker inte jag..men alla är vi olika.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 april 2022 · 13 736 Inlägg

Mack skrev:

Growe skrev:
jag hade nog kört..  alltid en utmaning att se fram i mot...

jag hade min lilla audi stog på uppfarten i 2år.. tog en sväng på 1mil bromsade ur bromsarna åkte in och bes med blankt papper och drog till stockholm på första turen..  bara 25mil  tur och den går fortfarande idag utan att jag gjort något speciellt med den.. fyllt på lite olja lite spolarvätska och bytit däck från sommar till vinterdäck  och sen tillbaka till sommardäck..

utan lite spänning i livet så har man ju inte mycket till liv smile

Lite skillnad på en bil som står i 2 år och 15..

Nu har det inte framkommit vad för motor TS vagn innehar, men låt oss anta att den kan ha
kamrem. Låt oss sedan anta att den inte blev bytt alldeles innan undanställningen.
Då kan kamremmen alltså vara bortåt 20 år gammal. Vem vet. Är eventuell ventilsallad värt att riskera bara för att
det är kul med lite spänning i livet?

Det tycker inte jag..men alla är vi olika.

man gör väll normala saker för att säkerhets ställa att grejerna är i skick att rulla om det krävs..   självklart startar man inte en bil med 15år torr gammal kamrem.  det är väll en självklarhet..  men det är ju långt ifrån alla bilar som har rem.  smile

jag hade som sagt kört.  men självklart sätt till att bilen hade olja vatten och att remmar och sånt är i bra skick     men det är ju en självklarhet..  det är ju något man tittar årligen minst oavsätt.. så om bilen stått 15år så fixar man sånna enkla grejer  och som han själv skriver så har han bokat en service på bilen.. så det förutsätter ju att man byter det som behövs som verkar dåligt och det gör det ju säkrare än det mesta skräp som rullar på gatorna ...

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
26 april 2022 · 5 833 Inlägg

Min 240 hade stått 11 år när jag köpte den och körde hem från Umeå, 100 mil. Visserligen besiktad och hade fått en ny bränslepump för den gamla hade fastnat men kemremmen var gammal och däcken var uråldriga vinterdäck med urpillade dubb. Men det gick bra, flög upp på dagen, började köra på kvällen och kom hem utan missöden på morgonen dagen efter.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 april 2022 · 13 736 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min 240 hade stått 11 år när jag köpte den och körde hem från Umeå, 100 mil. Visserligen besiktad och hade fått en ny bränslepump för den gamla hade fastnat men kemremmen var gammal och däcken var uråldriga vinterdäck med urpillade dubb. Men det gick bra, flög upp på dagen, började köra på kvällen och kom hem utan missöden på morgonen dagen efter.

det bästa med en gammal 240 är ju att om remmen går av kan man plätt lätt byta den efter vägkanten med ganska basic verktyg..smile

finns ju bilar jag inte skulle chansa med.. men ja en gammal volvo hade jag nog bara tagit med en ny rem och verktyg till att byta den sen kört. 

ivärsta fall står man där i mörkret i regn och får byta den.. sen 30min senare är man igång igen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
granadadr
27 april 2022 · 7 287 Inlägg

Mossan1 skrev:
Jag har gjort sådant förr. Men det var då. Idag, nej.
Jag tänker inte uppmana eler inspirera någon till något olagligt, men denna Youtube'rn i USA har gjort en grej av att starta upp åkerfynd från 50 och 60talet och därefter köra den hem.  Hundratals miles.
Sevärt tycker jag.  I underhållningssyfte alltså.  Kul prick.

https://m.youtube.com/watch?v=A0ItpbPWEgA

juu å junk yard digs etc,,  men Wicegrips garage är störst när det gäller det,, dummast var nog A forden wink  köra typ 80-100 mil med en gammal A ford som stått å är i dåligt skick,, nja

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Karpal
8 maj 2022 · 5 Inlägg

Update:

Jag valde en biltransport i slutändan. Det kostade såklart på lite men var nog värt det.
Min plan från början var att om jag skulle köra den så skulle jag bytt däck och bytt alla vätskor. Bilen har kamkedja. Men nu är den hemma i säkerhet.

Nu till nästa fråga!
Det finns lite bensin kvar i tanken, kanske Max 5 liter men svårt att säga exakt. Bensinens ålder är oklar. Gjorde att försök att pumpa ut den idag med en hävertpump men det gick inte.

Tror ni att det är lugnt att hälla på ny bensin utan att första pumpa ut den gamla?

Lucif3r
8 maj 2022 · 2 208 Inlägg

Om det bara är 5l i så är det nog ingen fara att tanka fullt och köra. Tanka ofta så den gamla späds ut mer och mer fort bara. Och byt bränslefiltret.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang