Mossan1
tisdag 11:56
· 1 083 Inlägg
HolySeagull skrev:
Mest rädd att den har gått i något typ av baklås programmeringsmässigt.(kompisen som killgissar.) Tack för ditt svar hursomhelst.
Jo, den kan gå i baklås, typ, men inte programmässigt utan konfigurationsmässigt.
Som en dator som får spel. Då konfigurationsfel mellan program, i regel. Här mellan moduler.
Du har någonstans mellan 10 och 20 moduler som kommunicerar i nätverk.
Spänningsfall gör att någon eller några inte "orkar med" och får EN konfigureringsfel drar det många funktioner med sig. Oftast någon av dom större noderna som "går i baklås" och då fungerar knappt någonting.
Åtetställer sig inte alltid med korrekt spänning, utan reeboot krävs. Omstart medelst strömlös. Som hemdatorn.
Kodning, program,osv, försvinner inte.
Att starta om med kass batteri är ruta 1.
Därför, säkerställ att batteriet är i alla fall någorlunda laddat, god polsko-kontakt och att batteriet efter laddning har rätt spänning. Har tex en cell rasat kan det förefalla ta ström men ändå bara få typ 11v. (6 celler i 12v batteri = Ca 2v per cell)
Bra alddst 12v batteri har ca 12.8v.
Skall inte vara under 12v kort efter tändning på. Då är batteriet kass, eller något som drar för mycket ström.
Självklart kan bilen ha tråkigare fel än batteriet eller pol-sko.
Fuktskadad CAN nod, råtta som käkat kablar, osv...
Ev huvudräkning också. Lätt att kolla och byta.
En multimeter är bra att ha och billigt felsökningsverktyg.
Ladda framme under huven på pluspolen för starthjälp är helt ok.
Det är ju den vägen det kommer från generarorn...
Till övriga!
Det finns så många (ibland tragiska) anledningar till varför bilar kan bli stående länge utan att förberedas.
Orsaken har INGEN med att göra!
Den faktan tillför inget heller.
Tyvärr egen erfarenhet på området.
Senast redigerat av Mossan1 (tisdag 12:09)