Hej. Lite tråkigt ibland, då det i forum spekuleras en massa om olika felorsaker, men nu är det så här att vissa modeller har sjukdomar och har man jobbat med modellen, så vet man exakt vad felet beror på. Hade jag t.ex. jobbat på X och någon frågar om varför bilen tappar ork vid 4000 rpm, så är det klart att jag vetat exakt var felet finns, då det antagligen inte är första bilen som uppför sig så. Känner till 3 st + sett en massa på forum, men inget riktigt svar.
Nu till tråden. Min Audi A4 B8 hackar också precis vid dessa varvtal ~1800-2200 rpm och endast vid kall motor och endast i ~2 km, sen ingenting. Har läst många forum, där det råder många korkade spekulationer, men den mest logiska var EGR-ventilen som läcker p.g.a. sot, hade isär min och den såg hur fin ut som helst, rengjord och återmonterad, ingen skillnad. Inga felkoder, inga sporadiska koder heller. Det pratas ibland om spridare, vilket är helt ologiskt, för då skulle den hacka vid andra varvtal också och även vid varm motor, det har helt klart något med kallstart att göra, dessutom visar datorn bränsle förbrukningen (realtid) är ~2,8L/mil under dessa 2 km. Och det hjälper inte heller att bilen har fått stå på tomgång i 15 min, det är likadant ändå och som sagt, en diesel blir knappt varm.
Skulle vara uppriktigt tacksam om någon kunde svara på vad felet beror på och jag vet att "någon" vet.
Det jag vet om just denna motor typ 2,0 TDI 177hk, är att dubbelmasse svänghjulet ballar ur vid ~20-22 k mil och att de har ett fabrikationsfel på
oljepumpens drivaxel.
//Jonas
Senast redigerat av RabalderX (13 maj 2022)