Ojämn tomgång och nedsatt motorförmåga vid kallstart V50

fakebananahobo
3 juni 2022 · 3 Inlägg

Tjenixen!

Skaffat min första bil nyligen. En trevlig V50 modell 2005 med en 1.8 125 hk motor.
Fick den för ett bra pris men visste att den kunde ha lite skavanker.

Har kollat på liknande trådar osv. Men verkar som deras lösningar inte funkar eller inte är relevanta för mitt fall.

Bilen verkar lite morgontrött.
När jag startar den efter ha stått över natten så är tomgången väldigt ojämn, går upp till typ 2000 rpm sen faller ner och oscillerar mellan typ 800-1200 och efter kanske 1 min så står det nedsatt motorfunktion. Bilen funkar fantastiskt när den väl blivit varm, startar man om den så försvinner alla felmeddelanden.
Läste felkoder med en OBD läsare, får fram P2110, vilket ska va nåt med TAC systemet…

Lämnade in den för service och bad dem också rensa spjällhuset då det verkar vara fixen för de flesta andra som haft liknande problem.

Fick tillbaka bilen, behövdes en service så det var trevligt. Men felet kvarstår ändå.

Såg nån video på YT som snackade om att man kanske ska byta några sensorer (https://youtu.be/sZj7clyrWys) men vet inte riktigt. Någon som har haft nåt liknande och/eller har en lösning?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang