4617
Sök

Modifiera sadel på domkraft till låg?

1 Inlägg
3 juni 2022
Trådstartare
Har en 3 tons domkraft men nyligen köpt en bil som är för låg för att få under domkraften direkt och istälet för att behöva köpa en en ny låg domkraft (som kostar en hel del) eller köra upp på brädor varje gång för att lyfta bilen så slog det mig varför man inte kan modifiera lite på min nuvarande domkraft.
Alltså sadeln ligger löst och kan man inte då bra svetas till en bit av plattstål som på bilden i svart (10-15mm tjock) med en stav som sätts i samma hål som sadel nu sitter i och bara göra ett nytt hål ute på ändan som man sen sätter sadel i när man behöver använda denna förlängning?

Tänkte att det redan fandes färdigt att köpa av likande förlängning men hittande inget när jag googlade och det fick mig att fundera om det är något jag missat med denna ide, är den dålig? Förstår att lyft kapacitet blir sämre då det blir längre avstånd, och att vikten blir på svetsad stål bit men ska väl ändå inte vara några problem att lyfta en vanlig personbil så länge det är tillverkat ordentligt?

(Paint bild https://i.imgur.com/O5n5anu.jpg)

1 186 Inlägg
3 juni 2022
Om det är "ordentligt" tillverkat" så kan det nog funka. Men jag vet inte hur det ska gå till...

Tänk bara på att själva lyftpunkten inte får hamna framför hjulen på domkraften för då kommer den bli vansinnigt ostadig och vilja tippa framlänges när du börjar lyfta.

Jag lägger till för säkerhets skull att inte krypa in under bilen utan att att använda pallbockar, men det gäller oavsett vilken domkraft du använder smile

7 786 Inlägg
3 juni 2022
Men förstår du inte att tyngden måste hamna mellan hjulaxlarna på domkraften?
Annars tippar ju domkraften direkt!!!!!!!
Det finns nånting som heter tå-domkrafter - googla och kolla!!!!!

Sök