Honda Accord bälteslås fjädrar inte upp

skreech3
26 maj 2022 · 159 Inlägg

Nån klåfingrig har varit och lekt med mitt bilbälte och bälteslåset (tror jag det heter) har slutat fjädra upp. Går att trycka upp den med en typ skruvmejsel men är ju knappast någon hållbar lösning. Plus risk att jag knäcker loss den där röda knappen man trycker på.

Kan det gå att laga eller hur sjutton byter man den?

husseman
26 maj 2022 · 1 577 Inlägg

Hehe, nåt ska väl få gå sönder på en jappsare oxå?? Testa att spraya låset med WD40 eller liknande o använd tryckluft att blåsa rent...brukar funka. Annars e´det Bildelsbasen o Beg. del som gäller.
Brukar inte kosta så mkt. o risken att få en trasig e´minimal. Lycka till

mvh/husse

skreech3
2 juni 2022 · 159 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, nåt ska väl få gå sönder på en jappsare oxå?? Testa att spraya låset med WD40 eller liknande o använd tryckluft att blåsa rent...brukar funka. Annars e´det Bildelsbasen o Beg. del som gäller.
Brukar inte kosta så mkt. o risken att få en trasig e´minimal. Lycka till

mvh/husse

Tack. Jag gjorde ett tappert försök att ta loss stolen och försöka skruva loss bälteslåset. Minns inte om det var WD40 jag tog men muttern sitter som berget.. tips mottages tacksamt

Robban_F Avstängd
2 juni 2022 · 301 Inlägg

Använde du tryckluft som husseman föreslog?

skreech3
3 juni 2022 · 159 Inlägg

Robban_F skrev:
Använde du tryckluft som husseman föreslog?

Har tyvärr inte tillgång till tryckluft, men kan ju alltid låna hos nån bekant. Men jag lyckades däremot montera isär själva plasten runt bälteslåset. Lyckades inte se något främmande objekt i. Osäker vad det är som gått sönder dock. Nu går det att trycka ner bältet igen, men utan bälte i fjädrar den inte upp när knappen trycks ner.

Är det värt att prova med tryckluft ändå? Antar det var för att få bort eventuella föremål?

husseman
4 juni 2022 · 1 577 Inlägg

Hmm, mjo tryckluft o WD40 eller 5-56 eller liknande smörjblask o tryckluft brukar lösa problemet...att plocka isär saker man inte har koll på hur de funkar- brukar ofta leda till problem.
Beställ ett begagnat är mitt tips. Lycka till.
mvh/husse

skreech3
4 juni 2022 · 159 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, mjo tryckluft o WD40 eller 5-56 eller liknande smörjblask o tryckluft brukar lösa problemet...att plocka isär saker man inte har koll på hur de funkar- brukar ofta leda till problem.
Beställ ett begagnat är mitt tips. Lycka till.
mvh/husse

Får bli ett begagnat. Kan man ta i princip vilken sort som helst?

Det största problemet är ju dock hur jag för loss själva bälteslåset från stolen. Gått inte med ringnyckel och 5-56 hittills... nån hylsa till spärrnyckel för den storleken har jag inte

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2022 · 10 244 Inlägg

Och en Accord av okänd årsmodell har tex inga bältessträckare eller sensorer i låsen antar jag? Eftersom alla råder trådskaparen att mixtra hejvilt med prylarna och dessutom försöka köpa sakerna begagnat...? roll

Senast redigerat av Brådhis (4 juni 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
skreech3
5 juni 2022 · 159 Inlägg

Brådhis skrev:
Och en Accord av okänd årsmodell har tex inga bältessträckare eller sensorer i låsen antar jag? Eftersom alla råder trådskaparen att mixtra hejvilt med prylarna och dessutom försöka köpa sakerna begagnat...? roll

Modell 93.

Finns inga sensorer i den vad jag vet. Brukar märkas ganska snabbt med pip och ljud i bilen.

Men just nu får jag inte ens bort låset, så går varken byta till nytt eller begagnat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang