2002
Sök

Elproblem angående Peugeot moped

2 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
Tjenare! Har en Peugeot Vivacity från 2006 som har något problem med elen.

Då jag köpte den utan tändningslås köpte jag ett nytt, samma med batteri. Vred på nyckeln, ingen ström kom fram någonstans. Gick ström igenom startrelät (som jag därefter bytte). Har sedan efter kollat på möjliga fel, mätt med en Multimeter från Biltema och ser inga problem.

Kicken drar runt motorn helt OK, gnista ges och soppa kommer (vacumm) men inget framsteg. Har dock märkt att när jag använder kicken och trycker in el-starten så fastnar startmotorn och kan omställas genom att ta ut och sätta in startrelät igen.

Själv är jag lite lost här för jag har inte mekat på "riktiga" mopeder (sånt som inte är tillverkat i Kina). Detta har drivit mig vansinnig och har fortfarande inte en uppfattning om hur jag kan "fixa" problemet. Allting funkar, såsom framlysen, tuta, blinkers, mm. Har provat ge ström till allt och de verkar funka.

Ingen riktig instruktionsbok finns, har sökt överallt på det problem jag uppstår med. Så nu frågar jag er här för ledtrådar eller något trolig lösning. Är rätt desperat smile
/dook

3 675 Inlägg
6 juni 2022
Men, om kicken drar runt motorn, gnista finns, och den får soppa:
Då startar den, eller?

Annars är ju annat fel än startmotorn.
Tex kompression, osv...
Eller, så finns inte soppa eller gnista.

"Vakuum" är inte lika med att soppa fås, ens med förgasare.

2takt eller 4takt?
Förgasare eller insprut?

Saker som stått länge eller har startproblem börjar jag alltid med att "flaskmata" efter kostaterad gnista.
En aldrig så liten skvätt i tändstifthålet, eller, i insuget. (Beroende på hur allt sitter och är utformat)

Med given soppa, startar den då med kicken?  Ev endast sekund, men ger värdefull info.

Moderna startgaser är ganska kassa, men borde också ge nått liv i alla fall

Fri fart för ett fritt folk!
14 702 Inlägg
6 juni 2022
dom mesta Peugeot mopeder har startspärr det är du medveten om va?`

hurvida din har det vete fan.. 

men tog några pundare som försökte sno en Peugeot moppe utanför allingsås förra året och det var väldigt lik en sån du skruvar nu och den hade startspärr blinkade t.o.m i panelen. men pundarna var för påverkade för att fatta något dom satt och bröt i 10min innan jag fick tag i någon polis som började jaga dom när dom sprang iväg.   

så kolla så du verkligen inte har startspärr..

Kör fort så hinner inget hända...

2 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
Mossan1 skrev:
Men, om kicken drar runt motorn, gnista finns, och den får soppa:
Då startar den, eller?

Annars är ju annat fel än startmotorn.
Tex kompression, osv...
Eller, så finns inte soppa eller gnista.

"Vakuum" är inte lika med att soppa fås, ens med förgasare.

2takt eller 4takt?
Förgasare eller insprut?

Saker som stått länge eller har startproblem börjar jag alltid med att "flaskmata" efter kostaterad gnista.
En aldrig så liten skvätt i tändstifthålet, eller, i insuget. (Beroende på hur allt sitter och är utformat)

Med given soppa, startar den då med kicken?  Ev endast sekund, men ger värdefull info.

Moderna startgaser är ganska kassa, men borde också ge nått liv i alla fall

Growe skrev:
dom mesta Peugeot mopeder har startspärr det är du medveten om va?`

hurvida din har det vete fan.. 

men tog några pundare som försökte sno en Peugeot moppe utanför allingsås förra året och det var väldigt lik en sån du skruvar nu och den hade startspärr blinkade t.o.m i panelen. men pundarna var för påverkade för att fatta något dom satt och bröt i 10min innan jag fick tag i någon polis som började jaga dom när dom sprang iväg.   

så kolla så du verkligen inte har startspärr..

Moppen är 2 takt, finns ingen startspärr.
Den får soppa, luft, gnista och har bra med kompression. Vrider nästan över, men det är något som tar stopp. Främst just nu prioriterar jag elfelet dock.

Sök