4571
Sök

1,6 hdi svårstartad varm som kall

4 Inlägg
5 juni 2022
Trådstartare
#1
Hej gott folk
Jag klassar mig som väldigt kunnig, men har fått ett problem som ingen verkar ha någon lösning på. Bilen är min slit och släng Peugeot Expert 2007 med 1,6 hdi motor. Förra hösten började den bli svårstartad. Kall eller varm helt utan betydelse. Den går alltid igång, men inte genom att nöta på startmotorn. Jag låter motorn gå runt i 1-2 sekunder. Startar den inte direkt så slutar jag och kör ett nytt försök. Ibland går den igång direkt, men oftast tar det 5-10 startförsök innan den går igång. Som värst upp mot 30 försök. När den väl startat så går den klockrent. Jag har pratat med Peugeot och de fattar ingenting. De har kopplat upp den och det finns inga felkoder.

Min egen prognos är att spridarna inte funkar som de ska, men då tycker jag att den borde gå uselt när den går.  Så är dock inte fallet, den går perfekt.  Jag måste fixa detta för förr eller senare knäcker jag startmotorn och det är en onödig utgift.
Ola

Forummoderator
18 303 Inlägg
5 juni 2022
#2
Innan någon börjar prata om glödstiften så: Nej, de har inte med saken att göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 229 Inlägg
5 juni 2022
#3
Kanske fel på kamlägesgivare, svänghjulsgivare eller liknande som ger styrboxen information om att motorn snurrar? Såna kan ofta fungera ibland och ibland inte när de börjar bli dåliga

4 Inlägg
5 juni 2022
Trådstartare
#4
Borde inte kamlägesgivare eller andra givare skapa en felprognos?

6 229 Inlägg
6 juni 2022
#5
Inte nödvändigtvis. Och oavsett vad som felar så är det ju något som man skulle kunna tycka borde ge en felkod. Men hur som helst kan man ju gå in med en bättre felkodsläsare och kolla lite på live data. Kommer det någon signal från kamlägesgivare, får man bränsletryck osv.

7 481 Inlägg
6 juni 2022
#6
har du testat med en backventil?  låter som den tappar dieseltryck,, hade en ford som gjorde så,, monterade en backventil före pumpen å vips startade den så fint  jämt, 

går den bra när den går??
Senast redigerat av granadadr (6 juni 2022)


4 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#7
Den går 100% klockrent. Om den tappar bränsletryck så tycker jag den borde starta sämre när den stått en stund, men den är lika svårstartad varm som kall, om den stått i en vecka eller 1 sekund. Om jag stänger av den och vrider på nyckeln direkt så är det slumpen som avgör vid vilket av startförsöken den vill igång igen, 1-5-12-27……… Om den åtminstone var konsekvent, men det är bara att testa om och om igen. När den väl startar så går den igång samma sekund jag vrider på nyckeln.
Ola

3 679 Inlägg
6 juni 2022
#8
Jag är också inne på kamaxel eller vevaxelgivare som inte lirar riktigt.

Jag vet att det i ovanliga fall, (anekdoter)  kan vara dålig elektrisk kontakt mellan motor och växellåda. Det kan ge strömmar som stör den svaga ac-signalen som vevaxelgivaren ger.  Startmotor och vevaxelgivare sitter i sprängkåpan över svänghjulet, men det gör inte alltid jordflätan till karrossen.  Startmotorn kanske jordar i skruvarna på motorsidan medan flätan är på växellådan eller vice verca.
Startmotorn går säkert ok, men det blir ändå potensialskillnader och strömmar som stör.

Ett enkelt sätt att testa är att sätta en startkabel mellan växellådan och minuspol eller annan bra jord.
Avsevärt bättre = felet inrigat.

Startar den alltid lätt på rullstart är detta mer troligt.
Är det en automat är det ju inte möjligt att testa förstås.
Senast redigerat av Mossan1 (6 juni 2022)

Forummoderator
18 303 Inlägg
6 juni 2022
#9
Sitter det någon magnetventil för stopp av dessa? Om den kärvar så...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 481 Inlägg
6 juni 2022
#10
ja om den är LIKA svårstartad direkt efter du stängt av den så håller jag med att det nog ej är det,, kolla om kammen är fel nån stackars kugg??


6 229 Inlägg
6 juni 2022
#11
granadadr skrev:
ja om den är LIKA svårstartad direkt efter du stängt av den så håller jag med att det nog ej är det,, kolla om kammen är fel nån stackars kugg??

Då borde den inte starta som vanligt var tionde eller tjugonde gång, kamremmen kan ju inte gärna hoppa rätt igen, och tillbaka fel. Så jag tycker nog det låter som ett elektriskt fel.

Of World
3 376 Inlägg
6 juni 2022
#12
Tempgivare eller dieselbilar, jag har varit med om det en gång på en VW där den betedde sig på liknande vis. Vi byte tempgivare först, den blev bättre men fortfarande inte bra.

Sen byte vi bränslefilter och luktade systemet sen vart den kanon!

Något att kika på iallafall

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

4 Inlägg
6 juni 2022
Trådstartare
#13
Bränslefilter och luftning redan gjort. Tack för alla svar. Jag ska kika på de givare som nämnts. Ska även prova att jorda med separat fläta.

5 149 Inlägg
6 juni 2022
#14
Du skulle behöva mäta upp returmängden på spridarna. Om en eller flera spridare läcker igenom orkar inte pumpen bygga tryck när man kör på startmotorn.
Om det går att se bränsletrycket i railen med en diagnos dator kan det även synas där. Då brukar bränsletrycket komma någon sekund innan motorn startar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök