Fixa bakstötfångare i plast

DennisCA
4 juni 2022 · 247 Inlägg

Hej, nån har backat in i min bil (vet inte vem) så det blir för mig att fixa själv. Det är min trogna 07 Yaris, som jag är glad att ha i dessa dyra bränsledagar.

Jag undrar hur jag bäst fixar det, det har slagit ett hål i plasten.

Jag tänker kanske såhär:

-Jag plockar av hela stötfångaren och går på med värmepistol först och drar ut skadan så mycket som möjligt.

-Sen lappa plasten, kanske innifrån med värme och smälta ihop den och sen på med spackel och slipa ner. Alternativt lappa den med glasfiber?

-Sen slipar jag hela stötfångaren för den har många småskador ändå som jag kan passa på och fixa.

-Grunda med plastgrund

-Slipgrund (kanske speciell slipgrund för plast behövs)

-Lacka med nyfärg + mjukgörare

-Lacka med 2k klarlack

-Färgsanda (color sanding) 1500 - 3000 eller högre

-Polera med rubbing compound

-Vaxa

Tror de sista stegen var vad jag gjorde sist jag ville göra ett bra jobb, 15 år sen kanske, så minnet sviker. Jag kommer ihåg det hjälpte stort att blanda reparationsytan med den gamla och det såg fabriksgjort ut, trots jag hade sprayburkar (förvisso blandat åt mig i färgaffär).

Jag har också funderar om jag borde skaffa en lite bättre färgsruta, för grundfärg och filler har jag en billig spruta, men till lack och klarlack kanske jag borde skaffa nåt bättre, för det verkar bli jag målar och fixar varje år nuförtiden.... Kollat på Devilbiss FLG-5, nån som har åsikter om dessa, eller en annan rekommendation?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
DennisCA
7 juni 2022 · 247 Inlägg

Uppenbarligen finns det inget som heter plastgrund, tänkte det skulle vara en speciell primer. Men det finns plastlim, det är alltså primern typ. Om jag fattat rätt så blir det plastlimmet, sen kanske slipgrund, sen färgen och sen klarlacken.

Då undrar jag, behöver man lägga nån mjukgörare i färg eller lacken?

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
zzr94092
7 juni 2022 · 4 391 Inlägg

Sök på plastprimer,så finner du..

DennisCA
7 juni 2022 · 247 Inlägg

Är från Finland så jag gissar det är frågan om språkförbistring, finnarna säger väl säkert nåt annat... Typ lim då. Det är väl primern alltså.

Saab 900 "Turbo T16" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang