Behöver hjälp med felkoder

t5snubben
8 juni 2022 · 9 Inlägg

Tjenare, jag har en VOLVO 744-88 GLT B230F och får upp felkoden 2-1-2 vilket betyder "ingen signal eller fel signal" från lambdasonden.

Jag tror att jag inte har någon om jag minns rätt eftersom förra ägaren tog bort katalysatorn var han sketen nog att ta bort lambdasonden också. Bilen går ryckigt och dåligt men det är ju för att jag saknar lambdasond signal.
Med det sagt undrar jag om vad en annan felkod är, får nämligen fram felkod 1-4-4? Läst på och försökt hitta exakt vad men tydligen är det nåt med belastningen på motorn? Vet någon om det kan vara pga av att lambdasonden saknas? Har försökt hitta och hittar bara att det kan vara tjuvluft (vilket jag har kollat och har ingen) eller så kan det vara fel på lmm? Det var någon som skrev att det betyder att ingen signal kommer från lmm...
Jag är helt borta och förstår inte, ska kolla lambdasond men kom bara för att se ifall jag har större problem, fanns massa grejor om att motorn kan vara helt kaputt osv.

Nån som vet om det kan vara så pga min första felkod eller har jag större problem?

Mossan1
9 juni 2022 · 2 828 Inlägg

Går inte motorn in i nödläge om lamdasonden är död?

Sådana felkoder brukar heta nått i stil med "momentbegränsning".
Fast det på avsevärt modernare system.

Ersätt lamdasonden med en av RÄTT modell. Hellre begagnad orginal än nått universalskräp.
Därefter, kan du felsöka vidare, för utan sond går dom skräp.
Så är det bara.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2022 · 17 483 Inlägg

Mossan1 skrev:
Går inte motorn in i nödläge om lamdasonden är död?

Sådana felkoder brukar heta nått i stil med "momentbegränsning".
Fast det på avsevärt modernare system.

Ersätt lamdasonden med en av RÄTT modell. Hellre begagnad orginal än nått universalskräp.
Därefter, kan du felsöka vidare, för utan sond går dom skräp.
Så är det bara.

En 740 krutar på oavsett. Finns väl ingen LIMP på dessa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Robban_F Avstängd
9 juni 2022 · 301 Inlägg

Du säger alltså att din bil saknar katalysator?
Hur ska den gå igenom besiktningen då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang