Köpråd: Vad anser ni vara "normalt" slitage

Opel7777
4 juni 2022 · 19 Inlägg

Hej,
Är på jakt efter en ny bil och har hittat en som jag tycker känns bra körmässigt osv. Däremot har jag märkt att bilen har en del skador sedan föregående ägare. Anser ni att dessa skador(bifogar bild) är rimliga på en 3-årig bil som har gått 4500 mil och hur "kräsen" kan man vara, hade i köpt en bil med dessa? Kanske inte är så farligt att fixa själv? Bilens pris ligger i snitt, jämfört med andra bilar med samma mil och tillverkningsår.
Trevlig helg på er!
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-5e91932a60f5873a55ab3a4f1be9f120.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240643/240643-bc0c5ee0b7f81dc68a4bc5ce27636ecf.jpg

Mack855
4 juni 2022 · 1 354 Inlägg

Det är egentligen en väldigt svår fråga. Normalt slitage är i betraktarens ögon om du frågar mig. Vad jag anser är normalt slitage kanske du tycker är åt h*lvete. Så den frågan kan bara du svara på, är det via firma kanske du kan försöka få dom att lacka om det innan du hämtar bilen.

Köpte själv ny bil med skador på som ja.. Hade lite färgskav också men säljaren sa att ”Såhär ska inte en såhär ny bil se ut så vi lackar om det innan du hämtar bilen”. Var ungefär samma skador som dedär.

Upp till dig helt enkelt.

Off
4 juni 2022 · 101 Inlägg

Märkena på bagageluckan hade jag endast accepterat på en shitbox för 15kkr. Absolut inte på en så ny bil.

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2022 · 10 279 Inlägg

Över lag kan man väl säga att bilar som har slitage som den på bilden ofta ägs av folk som anser att det "bara är en bil", och att övrig omvårdnad som tex tvätt vintertid för att slippa rost och allmän försiktighet inte existerar...

Så av den anledningen hade jag valt en annan bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
5 juni 2022 · 7 238 Inlägg

Köpte för ett antal år sedan en fabriksny Volvokombi.
När jag påpekade att hundbenet var intryckt och färgen avskavd samt smärre skador på fram- och bakstötfångarna fick jag till svar: "Då drar vi inte av för det när du byter in bilen".
Som tur var så skar motorn före 100 mil, så jag bytte in den nya Volvon mot en något begagnad Citroen, som var utan skador, trots att den inte var ny.
Därefter aldrig mer en Volvo i mitt liv.
Maken till nonchalans har jag aldrig, vare sig före eller efter, upplevt.

Opel7777
12 juni 2022 · 19 Inlägg

Tack för alla svar! Efter lite förhandlande så kom vi överens till ett bra pris där några av skadorna åtgärdades.
Fortsatt trevlig helg!

granadadr
12 juni 2022 · 7 289 Inlägg

Mack855 skrev:
Det är egentligen en väldigt svår fråga. Normalt slitage är i betraktarens ögon om du frågar mig. Vad jag anser är normalt slitage kanske du tycker är åt h*lvete. Så den frågan kan bara du svara på, är det via firma kanske du kan försöka få dom att lacka om det innan du hämtar bilen.

Köpte själv ny bil med skador på som ja.. Hade lite färgskav också men säljaren sa att ”Såhär ska inte en såhär ny bil se ut så vi lackar om det innan du hämtar bilen”. Var ungefär samma skador som dedär.

Upp till dig helt enkelt.

lite skillnad på NY bil och en som är 3 år,, man får skador om man använder dem,, jag hade inte gråtit över dessa skador,,   ex min Sanktbernhard hon river sönder inr med sina klor när hon åbäkar sig,, bara  gilla läget,, inte kul,, men vad ska jag göra?? dörrsidor mm som rivs sönder,, kan ju ej täcka dem så lätt

Senast redigerat av granadadr (12 juni 2022)

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Mack855
12 juni 2022 · 1 354 Inlägg

granadadr skrev:

Mack855 skrev:
Det är egentligen en väldigt svår fråga. Normalt slitage är i betraktarens ögon om du frågar mig. Vad jag anser är normalt slitage kanske du tycker är åt h*lvete. Så den frågan kan bara du svara på, är det via firma kanske du kan försöka få dom att lacka om det innan du hämtar bilen.

Köpte själv ny bil med skador på som ja.. Hade lite färgskav också men säljaren sa att ”Såhär ska inte en såhär ny bil se ut så vi lackar om det innan du hämtar bilen”. Var ungefär samma skador som dedär.

Upp till dig helt enkelt.

lite skillnad på NY bil och en som är 3 år,, man får skador om man använder dem,, jag hade inte gråtit över dessa skador,,   ex min Sanktbernhard hon river sönder inr med sina klor när hon åbäkar sig,, bara  gilla läget,, inte kul,, men vad ska jag göra?? dörrsidor mm som rivs sönder,, kan ju ej täcka dem så lätt

Ja jo absolut. Men bilen jag köpte är väl inte ny NY. Menade ny för mig haha. Bilen är 6 år gammal, värre när jag tittade på annan bil igår som är 3 år för ~280k och säljaren sa ”Det är en begagnad bil, vi kan lägga i med lackstift och polera” ja absolut den är begagnad men för den pengen hade jag inte köpt en bil med stora p-skador som helt klart måste lackas för att åtgärdas när det finnas fler såna bilar utan såna skador för samma peng.

Men återigen, normalt slitage är i betraktarens ögon. Jag har alltid ålder och mil i åtanke när jag tittar på bil med vissa ”skador”.

Mossan1
12 juni 2022 · 2 824 Inlägg

Mina åsikter:
Stenskott, repor på trösklarna efter fötter i dörrarna (efter barn främst,) och skavmärken av last i bagageuttymmet är vad man absolut får förvänta sig tycker jag.
Mindre dörruppslag är så gott som ofrånkomligt också. Mängden på allt i paritet med bilens pris, ålder och mil givetvis.
Bulor eller kraftiga skrap samt trasiga inredningsdetaljer är skador, och inte slitage anser jag. Sådant bör åtgärdas på relativt nya/dyra bilar.

Senast redigerat av Mossan1 (12 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang