4390
Sök

Köpråd Saab 9-3 2.8 vs 2.0

7 Inlägg
14 juni 2022
Trådstartare
Hej! Nu är det så att jag tänkte byta ut min Celica mot en Saab då familjen blivit större.

Jag är helt klart mest sugen på V6:an men enda haken är bränsleförbrukningen.

Då lyder min fråga hur stor skillnad är det egentligen när man går från en bil som drar 7.7l/100km (celican), en som drar 10.4 (Saab V6) och 8.5 (Saab 2.0)

Det som kommer ske oftast är motorväg omkring 90km/h och landsväg drar celican 6.2l, V6:an 7.4l och 2.0 drar 6.8l

Nu kanske frågan inte är så lätt att svara på men handlar det om 200/300 spänn mer i månaden i bensin eller är det runt 500? 1.2l mer per 100km låter ju inte så farligt ändå

Sen har jag en liten avgasläcka i Celican så den drar säkert mer än vad det står på nätet men ingen aning om hur mycket.

Tack på förhand för alla svar

3 862 Inlägg
14 juni 2022
Men, ökade kostnaden kan du ju bara räkna ut själv?
Det är ju DU som sitter på siffrorna.

Men generellt:

Med bränslepris 25kr/lit i uträkningen nedan:
Förbrukning:
0.77lit/mil       = 25 x 0.77 = 19.25kr /mil
1.04 lit/mil      = 25 x 1.04 = 26kr /mil.

26 - 19.25 = 6.75kr dyrare per mil med förbrukning 1.04 mot 0.77.

Hur många mil du kör, vet bara DU!
= Antal Mil x bränslekostnad/mil.

Övriga exempel på förbrukning får du räkna på själv.

OBS att detta är strikt teoretiskt och ENDAST bränslekostnad baserad på dina uppgifter.
Hur men kör påverkar förbrukningen oerhört.  Inte bara hur hårt, utan stad, land, motorväg, osv....
I regel svårt att nå ner till officiella siffror ens på landsbygd.

Viktigast är att det skiljer givetvis också priser i fordonskatt, försäkring, osv...
Stora skillnader.
Även i service & underhåll.

"Sportigare bilar" är rent generellt hårdare körda, mer avancerade =mindre pålitliga, och inte sällan också ägda av personer som hellre lägger pengar på fälgar och styling än service och reparationer än vanliga "Svensson-bilar".
Generellt, alltså.

Ska du sen låna pengar måste det tas med i totalekvationen för bilkostnaden också, men det var inte frågan...
Senast redigerat av Mossan1 (14 juni 2022)

Of World
3 380 Inlägg
14 juni 2022
2.8 är roligare men mycket mer småfel. Du kan förstås testa båda men jag skulle satsa på 2.0.. lättare att sälja senare också.

Köpa en V6 idag och räkna på kronan vad bränslet kommer kosta för att "klara" bilekonomin känns halvt tråkigt

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Sök