1720
Sök

Batteri laddas ej/konstant dött

1 Inlägg
20 juni 2022
Trådstartare
Okej, så har fått ta över morfars gamla Lexus efter att den stått still i 5 år på uppfarten. Nu har jag problem med batteriet. Måste ständigt boosta igång bilen. Laddade upp batteriet fullt förut och då ”höll” det i en vecka innan jag behövde boosta igen.

Har gjort lite mätningar och i viloläge så har batteriet runt 11,5 V vilket e för lite. När jag sen boostar igång bilen och mäter så ligger det på 14V. Vilket gör mig förvirrad då jag först trodde de va generatorn de va fel på, men dessa mätningar visar väl att generator funkar, eller?

Någon som vet vad som kan vara fel? Vet att batterikontakterna är lite halvdana, kan detta vara grunden till problemet?

* Voff voff *
10 981 Inlägg
20 juni 2022
Åk förbi en verkstad som kan kolla ditt batteri (belastningsprova). Låter spontant som att batteriet är kass, men för att vara säker innan du byter så bör du kolla.

Är batteripolskorna dåliga så se till att byta ut dom också för att eliminera även den felkällan.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 697 Inlägg
20 juni 2022
på en bil som stått 5år skulle jag inte ens mäta batteriet utan jag skulle bara byta det. för det är endå dags oavsätt.    sen om det inte blir bättre kanske man kan börja felsöka.   

hade det varit 1-2år gammalt batteri på en bil som går iallfall 5dagar iveckan hade jag mätt batteriet och funderat vidare på olika problem det kan tänkas vara.

men idetta fallet så har bilen stått 5år.  och batteriet var säkert totalt stendött.  att du ens fick liv i det är en bragd bara det.  men det är just så ett deffekt batteri med en traisg cell beter sig.     en cell är på 2volt.   en dålig cell belastar resten av batteriet och tömmer det. 

ju högre motstånd i den defekta cellen ju snabbare tömmer den batteriet

Kör fort så hinner inget hända...

Sök