Missljud vid gupp

Tacticalnuke
20 juni 2022 · 3 Inlägg

Hej!

Jag har en 2010 Audi A3 2.0TDI sportsback.

Bilen gör ett konstigt ljud när jag kör över gupp eller gropar. Det är i bakre delen av bilen, låter som det är vänster sida men det är lite svårt att lokalisera. Det är ett metalliskt ljud, inte skrikigt eller skrapande men mer dunkande eller klonkande.

Har hissat bilen och känt på bussningarna där jag tror det skulle kunna komma ifrån. Jag hittade inget speciellt förutom vid krängningshämmaren, de såg rätt slitna ut. Testade också att ”simulera” ett gupp och stötdämparna verkar inte vara problemet.

Jag böt till nya bussningar vid krängningshämmaren men ljudet är fortfarande kvar. Har också satt på nya fjädrar (orelaterat till ljudet). Skulle uppskatta alla tips eller idéer på vad som skulle kunna vara fel och vad som behöver bytas. Eller ifall det finns något bra sätt att testa och se vad som skulle kunna vara felet.

Tacksam för svar smile

Curse
20 juni 2022 · 686 Inlägg

Kan vara så enkelt att det är krängpinnarna som glappar. Sitter fast i krängningshämmaren och länkarm

Mazda 6 "MPS" (2006)
Utmarks-Loke
20 juni 2022 · 5 836 Inlägg

Om du bytt fjädrar kanske du hade lös stötdämparna, jag minns inte hur det ser ut på de bilarna? Se i såna fall till att nedre skruven till dom är stenhårt dragen. Det brukar vara ett spel på typ 0,5mm i bussningarna som skruvarna kan röra sig och det räcker för att ge dunkljud när man kör över gupp. Detta har jag upplevt på flera bilar av helt olika märken.

Tacticalnuke
20 juni 2022 · 3 Inlägg

Ganska säker på att jag aldrig lossade dämparna och ljudet var där innan fjädrarna vart bytta. Skulle det kunna vara så att det
är dämparna som är dåliga? 
Det är ju svårt att se något direkt fel på dom men det kanske är värt att byta ut och testa?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang