Musik från USB spelas inte upp i rätt ordning

KenthIJ
19 juni 2022 · 1 449 Inlägg

Har lagt över musik som jag har på CD i olika mappar på ett USB (vår RAV 4 PHEV 2020 har ingen CD spelare) men audio spelaren i bilen spelar inte upp låtarna i rätt ordning och när jag kollar låtlistan i bilens spelare så ligger de inte i rätt ordning, som de gör när jag kollar USBn i datorn.

Spelaren står inte heller på "random"

Vad kan vara fel ? Tips på åtgärd emottages tacksamt

MrHyde
19 juni 2022 · 647 Inlägg

KenthIJ skrev:
Har lagt över musik som jag har på CD i olika mappar på ett USB (vår RAV 4 PHEV 2020 har ingen CD spelare) men audio spelaren i bilen spelar inte upp låtarna i rätt ordning och när jag kollar låtlistan i bilens spelare så ligger de inte i rätt ordning, som de gör när jag kollar USBn i datorn.

Spelaren står inte heller på "random"

Vad kan vara fel ? Tips på åtgärd emottages tacksamt

Jag hade ett liknande fel förut på en Subaru, jag gick in och ändrade filnamnen på låtarna så att dom började med "1.AC/DC, 2.AC/DC, 3.AC/DC" osv, alltså en siffra före i den ordningen jag ville ha dom. Det fungerade för mig i alla fall, vet inte om det funkar för dig men kanske är värt att prova på 4-5 låtar åtminstone, så ser du om det funkar.

Live long, and prosper.
KenthIJ
19 juni 2022 · 1 449 Inlägg

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
Har lagt över musik som jag har på CD i olika mappar på ett USB (vår RAV 4 PHEV 2020 har ingen CD spelare) men audio spelaren i bilen spelar inte upp låtarna i rätt ordning och när jag kollar låtlistan i bilens spelare så ligger de inte i rätt ordning, som de gör när jag kollar USBn i datorn.

Spelaren står inte heller på "random"

Vad kan vara fel ? Tips på åtgärd emottages tacksamt

Jag hade ett liknande fel förut på en Subaru, jag gick in och ändrade filnamnen på låtarna så att dom började med "1.AC/DC, 2.AC/DC, 3.AC/DC" osv, alltså en siffra före i den ordningen jag ville ha dom. Det fungerade för mig i alla fall, vet inte om det funkar för dig men kanske är värt att prova på 4-5 låtar åtminstone, så ser du om det funkar.

Tackar för tips.

Skall testa

MammDiin
19 juni 2022 · 2 019 Inlägg

Är som MrHyde skriver att de spelas upp i bokstavsordning eller enligt nummer. Har man ett helt album så brukar låtarna vanligen vara numrerade och spelas upp rätt.

Brådhis * Voff voff *
20 juni 2022 · 10 276 Inlägg

Eftersom ordningen när du öppnar minnet på datorn styrs av vad du valt (bokstavsordning, storleksordning, senast ändrad, filtyp osv) så är det inte säkert att spelaren i din Toyota väljer samma ordning utan kan mycket väl prioritera andra delar i namnet eller filens info.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
KenthIJ
22 juni 2022 · 1 449 Inlägg

MrHyde skrev:

KenthIJ skrev:
Har lagt över musik som jag har på CD i olika mappar på ett USB (vår RAV 4 PHEV 2020 har ingen CD spelare) men audio spelaren i bilen spelar inte upp låtarna i rätt ordning och när jag kollar låtlistan i bilens spelare så ligger de inte i rätt ordning, som de gör när jag kollar USBn i datorn.

Spelaren står inte heller på "random"

Vad kan vara fel ? Tips på åtgärd emottages tacksamt

Jag hade ett liknande fel förut på en Subaru, jag gick in och ändrade filnamnen på låtarna så att dom började med "1.AC/DC, 2.AC/DC, 3.AC/DC" osv, alltså en siffra före i den ordningen jag ville ha dom. Det fungerade för mig i alla fall, vet inte om det funkar för dig men kanske är värt att prova på 4-5 låtar åtminstone, så ser du om det funkar.

Har nu testat att att "byta namn" på filerna i datorn till flera olika varianter.

01 plus låttitel
  1 plus låttitel
  1. plus låttitel
  1 A plus låttitel

men inget har funkat hittills.

När jag öppnar filerna i bilens spelare så står det t.ex

01 5 plus låttitel
  1 5 plus låttitel
etc

5 an går inte att ta bort (jag har iaf inte lyckats) , syns inte ens när jag öppnar i datorn och låten spelas upp som nr 5 . de andra låtarna har motsvarande 6-7-8 etc som andra siffra vilken verkar styra ordningen i bilens spelare.

Så det verkar, som "Brådhis" skrev som att det är annat som styr

Senast redigerat av KenthIJ (22 juni 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang