Vitryker helt plötsligt

victor04
25 juni 2022 · 18 Inlägg

Hjälp! Har en Renault Clio-00:a som helt plötsligt efter en färd på ca 3 mil började "hosta" och "studsa" på låg tomgång samt började vitryka nåt fruktansvärt!
Parkerade bilen och lät den svalna så jag kunde skruva av kylarlocket.
Det var typ tomt i expansionskärlet, så jag fyllde på o fick i ca 2 liter vatten, då rann det ut från flexröret, såg det ut som.
Startar men går jäkligt lågt/studsigt på tomgången, vilket den aldrig gjort förut sad

Vad kan det vara för fel, det kom så plötsligt!?
Kan det vara nån slang som lossnat ?

Finns inget vatten i oljan iaf. Är det toppen som gått ändå ??

Oerhört tacksam för snabba svar med råd och tips!

Mossan1
25 juni 2022 · 2 828 Inlägg

"Flexröret"? På avgasröret?
Så det rann ut ur avgasröret?
Oajj.  Är du säker?
Så det inte läcker högre upp och rinner ner på avgasröret...

Men, tråkigt nog, eftetsom den nu sannolikt inte går på alla cylindrar samt läcker kylvätska har nog topplockspackningen lämnat in. Minst.
Frågan är varför.

Har den överhettat nån gång?

Med lite tur, läcker den utvändigt och rinner ner på avgasröret vilket också skapar vitröken. Men, det förklarar inte varför den nu inte går på alla cylindrarna.

Med en än större dos tur, kan det vara så enkelt som en tändspole och vitröken överdrivs i texten.
Skulle kunna förklara vitrök (endast lite) och varför den går på typ 3cyl.
Vätskenivån kan då vara orelaterad.

Senast redigerat av Mossan1 (25 juni 2022)

victor04
25 juni 2022 · 18 Inlägg

Mossan1 skrev:
"Flexröret"? På avgasröret?
Så det rann ut ur avgasröret?
Oajj.  Är du säker?
Så det inte läcker högre upp och rinner ner på avgasröret...

Men, tråkigt nog, eftetsom den nu sannolikt inte går på alla cylindrar samt läcker kylvätska har nog topplockspackningen lämnat in. Minst.
Frågan är varför.

Har den överhettat nån gång?

Med lite tur, läcker den utvändigt och rinner ner på avgasröret vilket också skapar vitröken. Men, det förklarar inte varför den nu inte går på alla cylindrarna.

Med en än större dos tur, kan det vara så enkelt som en tändspole och vitröken överdrivs i texten.
Skulle kunna förklara vitrök (endast lite) och varför den går på typ 3cyl.
Vätskenivån kan då vara orelaterad.

Ja, det rinner förmodligen ner från utsidan till flexröret ftån högre uppifrån motorrummet.
Rinner inte ut från själva avgassystemet, men det blir lite blött på marken vid utblåset när jag gasade upp tomgången, så det droppade liksom ner på marken.

Tyvärr överdrev jag inte det vita tjocka molnet sad

Precis, den går inte på alla cylindrar helt plötsligt.
När jag åkte till jobbet tidigt imorse gick den bra tills problemet uppstod när jag körde över sista vägbulan innan parkeringen på jobbet.

Problemet uppstod säkert innan, men sista vägbulan var nog "nådastöten" tror jag. Kanske en slang eller nåt som lossat ? Eller det kanske är önsketänkande...hmm

Häromdagen gick tempen helt plötsligt upp i topp och stop/varningslampan började lysa.
Jag körde då ca 2-300 meter till närmaste mack och det visade sig när jag öppnade huven att locket till expansionskärlet hade gängat upp sig, lossnat och låg i motorutrymmet.
Det måste fastnat mellan slangar när det lossnade från kärlet.

Så det var de 2-300 meterna som den kördes överhettad, om det räknas ?

Annars har jag aldrig haft problem med detta tidigare.
Jag vet att man inte kan/ska köra när det är såhär. Det är midsommardagen o det går knappt några bussar en dag som denna och jag bor 3,2 mil från jobbet och jag slutar kl.15.

Så läget är allt annat än bra för bilen att paja nu...sad

Mossan1
25 juni 2022 · 2 828 Inlägg

Ajdå.

Moderna motorer är oerhört känsliga för överhettning. Sådana helt i aluminium speciellt.

Så i och med att den överhettat nyligen så har nu sannolikt toppackningen lämnat in.  Risk för följdfel som slaget block /topp, men inte nödvändigtvis.
Men det rinner ut kylvätska = inte bra.

Skulle en slang hoppat som exempel, så skulle det kunna förklara röken när det kom ut på hett rör, men motorn skulle ändå gå normalt.
Skulle vara då om det duschatut så friskt att tändstiftbrunn/ar är fyllda av kylvätska så det blir överslag och ingen gnista.
Sannolikt? Nej.
Omöjligt? Nej.

victor04
25 juni 2022 · 18 Inlägg

Tack för svar. Jag var rädd för det svaret så då får det bli skroten sad
Jag hoppades in i det sista på en slang, fast jag egentligen visste att det var toppen som gett sig ...
Går det att köra om man fyller på med vatten hela tiden, eller blir det omöjligt tro ? Behöver ha hem den, men bor 3 mil från jobbet....

victor04
25 juni 2022 · 18 Inlägg

2 liter kylarvatten rinner ut när jag fyllt på och startar bilen, men inte förrän dess ? Fortfarande toppen då ? Inget läckage i kylaren ? För den vitryker inte förrän vattnet börjar rinna ut och endast vid gadpådrag, ej vid tomgång. Ursäkta om jag är osammanhängande men provade precis att starta den. Han går bara på 3burkar iaf. Vad kan sånt bero på ? Om det nu inte är toppen, vilket det förmodligen är...

Mossan1
25 juni 2022 · 2 828 Inlägg

Jag tycker det ska felsökas mer innan den döms ut.
Jag har bara ställt avståndsdiagnos  100% baserat på din skrivna text.
Se och höra bilen IRL är något helt annat, och då kanske allt visar sig vara felgissat.

Leta du efter brusten slang eller annat uppenbart. Det har du inget att förlora på mer än tid och besvär.

Har bilen blåst toppackning och att nu skroten väntar har du ju föga att förlora på att köra och fylla vatten.
Visst kan du bli stående på jobbigt ställe. Typ trafikljus i rusningstid.
Så planera sådan resa väl.
Särskilt farligt är det ju inte, förutsatt du inte stannar på dumt ställe.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang