Passat 2.0 TDI 4Motion 08 tempen sticker

Otur
25 juni 2022 · 4 Inlägg

Har en Passat 2.0 TDI 4Motion 08 som har rullat ca 31500. Har problem med att temperaturen sticker iväg i hastigheter över 80 km/h.
Det började med att den varnade för låg glykol och när man öppnade behållaren så fylldes behållaren upp igen.
Lämnade in den på felsökning och då var ett vattenrör dåligt, så det blev bytat. Men problemet fortsatte.
Så nu är vattenpump och kamrem och termostat bytat, men det är fortfarande problem.
Har även kollat efter avgaser i glykol,men det var ok. Ingen vatten i oljan.
Tog ut termostat för att se om det blev någon skillnad, men då blev det andra problem. Tempen går bara upp när bilen står stilla, inte när jag kör. Riktigt varmt blir det i bilen, så varmt att det började knaka i plasten vid fläktarna.
Har även gjort en kylarrensning, men det har inte hjälpt.

Någon som har varit med om samma eller har någon idé om vad som kan vara fel?
För ingen verkstad som jag har pratat med känner till detta.

Mossan1
25 juni 2022 · 2 827 Inlägg

Hur kollades efter koloxid i kylvätskan?
Visuellt kollat efter bubblor, eller på kemisk väg med kontrollvätska?

OBS att det är olika kontrollvätskor för diesel och bensinmotorer.
(Om en polare "hade en liggande")

Att tempen sticker ÖVER 80km/h är ju inte typiskt, direkt.  Brukar snarare vara tvärsom.

Senast redigerat av Mossan1 (25 juni 2022)

uhlin
25 juni 2022 · 2 834 Inlägg

Du skriver att tempen sticker iväg vid hastigheter över 80 km/tim

Sen längre ner skriver du att tempen bara går upp när bilen står stilla, inte när du kör..... Hmmm.

Vad gäller? Är det att tempen går upp när du står still så startar ju inte elfläkten.

Otur
25 juni 2022 · 4 Inlägg

Avgaskoll är gjord på verkstad, dom har gjort någon mätning.

Otur
25 juni 2022 · 4 Inlägg

uhlin skrev:
Du skriver att tempen sticker iväg vid hastigheter över 80 km/tim

Sen längre ner skriver du att tempen bara går upp när bilen står stilla, inte när du kör..... Hmmm.

Vad gäller? Är det att tempen går upp när du står still så startar ju inte elfläkten.

När termostat finns, då går tempen upp vid körning. Den går lugnt upp till 90 och sen när jag ökar hastigheten så sticker tempen till 100. Måste då sänka hastigheten eller stanna bilen för att få ner tempen igen.

När jag plockar bort termostat och kör utan, då går inte tempen upp när jag kör utan bara när bilen står stilla.

xXSammy
25 juni 2022 · 6 571 Inlägg

Om toppen/packningen hade gått skulle värmen försvinna och det skulle koka i expansionskärlet

Antingen så är det kylaren som blivit dålig eller så finns det en luftficka.
Ford Focus mk1 hade samma symtom när kylsystemet hade blivit tömt, temp. mätaren steg vid körning över 70 och sjönk när bilen saktades ned
Finns TSB på detta och då skulle en annan kylslang monteras, termostat samt lock(!) ersättas.. var även tvungen att vakuumpåfylla kylsystemet

En fd. kollega var tvungen att byta kylare på sin bil för att avhjälpa felet

De/Dem
Otur
25 juni 2022 · 4 Inlägg

xXSammy skrev:
Om toppen/packningen hade gått skulle värmen försvinna och det skulle koka i expansionskärlet

Antingen så är det kylaren som blivit dålig eller så finns det en luftficka.
Ford Focus mk1 hade samma symtom när kylsystemet hade blivit tömt, temp. mätaren steg vid körning över 70 och sjönk när bilen saktades ned
Finns TSB på detta och då skulle en annan kylslang monteras, termostat samt lock(!) ersättas.. var även tvungen att vakuumpåfylla kylsystemet

En fd. kollega var tvungen att byta kylare på sin bil för att avhjälpa felet

Hur fixar jag om det är luft i systemet?
Kylaren ser ok ut om man tittar på den, men den kan ju vara dålig ändå.
Locket till expansionkärlet är bytat också.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang