VW Passat 2.0tdi 4-m 2010 B6 har ingen tändning

anthraxx
8 november 2017 · 17 Inlägg

Hej
Min Passat b6 har helt dött. Låste upp bilen häromdagen och skulle starta så var det helt svart. Det går inte längre att låsa upp med fjärren heller, testat med båda nycklarna.
Stereon och instrumentbelysningen funkar och även positionsljusen/helljus. Prövat ladda upp batteriet och testat med ett nytt batteri men ingen signal.
Efter lite googling så kommer jag fram till "Steering wheel lock column fault" och "Immobilizer/Comfort module system fault.  Men alla som har dessa fel verkar kunna låsa upp bilen och starta tändning/få upp en röd ratt på instrumenten. Vad jag kommit fram till är att detta mest verkar vara 06/07, inte hittat något om en 10 som haft detta.

Hade velat felsöka bilen men får som sagt ingen tändning, någon som har nåt tips på hur man kan komma förbi nyckeln och starta tändning? Och är det nån mer som haft detta problem?

Pratat med verkstan och bokat tid men är en vecka kvar. Dom trodde antingen rattlåset/tändlåset eller att nycklarna tappat kodningen, konstigt att båda slutar fungera?

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH

Senast redigerat av anthraxx (8 november 2017)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
8 november 2017 · 13 736 Inlägg

har du testat en norsk reset?    alltså ta loss batteriet en stund

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
anthraxx
8 november 2017 · 17 Inlägg

Growe skrev:
har du testat en norsk reset?    alltså ta loss batteriet en stund

Ja provat av en längre stund och även nytt batteri utan framgång.

gurrabergh
26 juni 2022 · 1 Inlägg

anthraxx skrev:

Growe skrev:
har du testat en norsk reset?    alltså ta loss batteriet en stund

Ja provat av en längre stund och även nytt batteri utan framgång.

Världens långskott men hur löstes detta problem? Jag har EXAKT samma problem nu med exakt samma modell.

anthraxx
28 juni 2022 · 17 Inlägg

gurrabergh skrev:

anthraxx skrev:

Growe skrev:
har du testat en norsk reset?    alltså ta loss batteriet en stund

Ja provat av en längre stund och även nytt batteri utan framgång.

Världens långskott men hur löstes detta problem? Jag har EXAKT samma problem nu med exakt samma modell.

Hej
Det visade sig vara det elektroniska rattlåset om jag minns rätt. Lämnade in den på VW. Har för mig min saknade nån säkring som gjorde att nästan allt i bilen var ur funktion.
Googla på ”Steering Column Lock” så kommer det endel info.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang