4474
Sök

Köpråd: Köpa ny bil, värdet på min gamla bil rätt?

1 Inlägg
13 juni 2022
Trådstartare
b
Senast redigerat av paradisex (20 juni 2022)

Of World
3 380 Inlägg
13 juni 2022
Du fick nog relativt bra sett till det ovan nämnda tycker jag!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 855 Inlägg
13 juni 2022
Håller med att det är bra pris med ovannämnda saker.

Men oljebyte senast 2018? Hur kan man strunta i det om man nu bryr sig nåt om bilen? Är nån service överhuvudtaget gjort sen 2018?

Verkar som TS lämnat in bilen när det blivit nåt annars bara åkt.

6 256 Inlägg
13 juni 2022
Är den så rutten att framrutan inte går att byta låter det som ett bra pris. Men jag fattar inte hur den kan vara så dålig redan, skall inte Toyota vara bra bilar?

2 855 Inlägg
14 juni 2022
Utmarks-Loke skrev:
Är den så rutten att framrutan inte går att byta låter det som ett bra pris. Men jag fattar inte hur den kan vara så dålig redan, skall inte Toyota vara bra bilar?

Jo, men sköter man inte en bil så rasar den fort.

3 459 Inlägg
14 juni 2022
Olja bytt sen 2018 jisses. Mådde dåligt att jag var en månad försenad att byta olja på en bil som gått 300 mil på ett år:P

3 862 Inlägg
14 juni 2022
Den borde vara mer servad än vad som skrivs, annars hade ingen seriös bilfirma tagit den med tång.

Däck är slitvara och glasrutan, lackarbete osv är reparation av skador.

2016 är också hela 6 år sedan. Nya bromsarna (2016) är lååångt ifrån nya nu.

Hela bilden framgår nog inte här.

42.000kr i inbyte.
Värderingarna som det hänvisas till är FÖRSÄLJNINGSPRISER.  Inte inbytespriser.  Bilfirmor är inte välgörenhet.
Som beskriven är den i det lägre värdet på skalan.

Vill man ha max vad bilen är värd säljer man den själv, men alla besvär och risker det innebär.

För övrigt måste jag tycka att det var ovanligt med rost så på en Toyota.
Eller någon bil alls numera så pass "ny".  Om det är av mekaniskt skapade lackskador av div olyckor kan jag förstå, men gäller knappast rutkanten.
Otur.
Senast redigerat av Mossan1 (14 juni 2022)

Avstängd
301 Inlägg
14 juni 2022
Mossan1 skrev:
Vill man ha max vad bilen är värd säljer man den själv, men alla besvär och risker det innebär.

Utveckla gärna vad du anser om "alla besvär och risker". Jag läser ditt svar!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
14 juni 2022
Robban_F skrev:
Mossan1 skrev:

Är väl ingen nyhet att det är betydligt mycket enklare att sälja en bil direkt som inbyte till en bilfirma än att svara på 35 skambud på Blocket.se och sedan bli uppringd av den som köpt 3 månader senare för att han eller hon kört punka och nu vill ha en ny bil...?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Avstängd
301 Inlägg
14 juni 2022
Brådhis skrev:
Robban_F skrev:
Mossan1 skrev:

Är väl ingen nyhet att det är betydligt mycket enklare att sälja en bil direkt som inbyte till en bilfirma än att svara på 35 skambud på Blocket.se och sedan bli uppringd av den som köpt 3 månader senare för att han eller hon kört punka och nu vill ha en ny bil...?

Jo, punkabiten är ny. Annars är man slutkörd på "bästa pris kompis" där han inte ens satte in ett kommatecken efter "pris" ... roll

3 862 Inlägg
15 juni 2022
Robban_F skrev:
Mossan1 skrev:

Förstår inte riktigt frågan.

Robban_F skrev:
Jo, punkabiten är ny. Annars är man slutkörd på "bästa pris kompis" där han inte ens satte in ett kommatecken efter "pris" ... roll

"Besvär" redogör du ju för ett exempel själv ovan och att man alltid riskerar att bli blåst på något sätt är väl inte någon nyhet för någon.

Redogörelse för hur man skyddar sig vid försäljning orkar jag inte skriva.
Är heller ingen expert. Finns säkert bättre källor för det.

Byta in bilen när man köper en annan är bekvämt och säkert.
Men det kostar så klart.
Senast redigerat av Mossan1 (15 juni 2022)

Avstängd
301 Inlägg
28 juni 2022
Det är ont om begagnade bilar nu. Lägg ut bilen på Blocket och vänta på att en bilförsäljare nappar. Funkade för mig. Fick tillbaka pengarna till och med!

Sök