Vw Passat 08 - variant 1,8 tiptronic - AC-problem

Sticka
6 juli 2022 · 3 Inlägg

Hej,
Hade min Passat inlämnad på verkstad för byte av multirem. Fick tillbaka den och det visade sig att AC:n slutat funka. Meken säger att det inte har något med bytet av rem att göra, men som jag förstår det kan det hänga ihop.
Är det någon som vet om det kan ha något samband?
Mvh
Sticka

Mossan1
6 juli 2022 · 2 792 Inlägg

Nja, visst drivs pumpen av sagda rem, men att AC skulle ge upp pga rembyte stämmer inte. Så långt har verkstaden rätt.
Att generatorn skulle sluta av rembyte vore samma logik och inte logiskt alls.

Så egentligen är svaret Nej, det har inget samband så.
Men om det nu uppstod i så omedelbart sammanhang med rembytet:
Om pumpen är en direktdriven kan "medbringarnen" (i brist på bättre ord" ha gett sig just nu. Det händer ibland och ny rem kanske blev sista för redan utsliten medbringare.
Det en inte så liten smula långsökt och inget man kan anklaga rembytet för.

Det är inte så att remmen byttes efter att den gått av?
Då kan den gamla remmen ha slagit sönder saker när den brast och slog runt runt.
Byttes remmen i förebyggande så faller den teorin.

Senast redigerat av Mossan1 (6 juli 2022)

Sticka
6 juli 2022 · 3 Inlägg

Ah ok, tack. Nej remmen var inte av, men jag trodde att den ev slirade, då det började låta/vina/tjuta från motorrummet när jag släppte på gasen (var 30 grader varmt ute) Morgonen efter, lät det inget men batterilampan varnade i bilen och då åkte jag till verkstan några km bort. De bytte rem, frihjul och oljefångare. Två dagar efter bytet började motorn att gå hackigt och efter den turen gick bilen att starta, men slog av efter några sekunder. Fick återigen en batterilampa på instrumentbrädan.  Blev bärgning och de hittade en vevhusventilslang som var trasig. Den är nu bytt, men tyvärr funkar inte AC:n. Segt så här i semestertider, men det är väl så det är att ha en bil med 14 år på nacken.
Får bli ett besök hos någon med bra AC-kunskap.

Robban_F Avstängd
6 juli 2022 · 301 Inlägg

Efter att jag hade haft min bil på vanlig service så fungerade inte AC'n. Inga felmeddelanden.
Det visade sig att de hade kopplat ur elanslutningen till kompressorn och glömt att ansluta kontakten igen.

Senast redigerat av Robban_F (6 juli 2022)

Sticka
7 juli 2022 · 3 Inlägg

Tack Robban, Håller tummarna för att det är så i det här fallet.
/Sticka

Robban_F Avstängd
7 juli 2022 · 301 Inlägg

Annars kan det vara något fel med antingen elanslutningen (säkring?) eller den mekaniska funktionen för magnetkopplingen mellan motorn och kompressorn. Finns säkert någon här som kan berätta hur man felsöker denna del.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang