4450
Sök

Passat 2015 b8 2.0 tdi partikel filter

5 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Någon som vet hur jag får bort partikelfilter på passst 2015 b8 2.0 tdi 4motion

5 Inlägg
19 december 2021
Trådstartare
Någon som vet vart jag kan hitta sprängskiss kanske?

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
19 december 2021
börjar med att önska dig lycka till smile   det kan du behöva..

det är aggregatbalk ner på dessa bilar för att få bort partikelfiltret.. liksom att fördelnings lådan måste bort..   nu är det ingen stor grej om man har lyft och rätt verktyg..  börja med att köpa vags låsningsverktyg till aggregatbalken(framvagnsbalk)  innnan du rör något..

släpp rattaxeln från styrväxeln innifrån bilen. 
nere vid fötterna glöm inte bort att ha ratten centrerad och låst så den inte börjar snurra.. 
när du fått loss den sätter du dit låsverktygen skruvar loss fästet till främre röret samtidigt som du har lite press uppåt.. en skruv i taget när du byter från bult till låsningsverktyget samtidigt som man har något som trycker upp balken något.
när du sen fått loss balkens skruvar så sänker du ner den lite så du kommer åt 10ans skruv som håller i kabeln till styrväxeln  du kan låta kablaget sitta kvar.
sen kan du sänka ner den så den hänger på spindelederna .
sen är det bort höger drivaxel och kardan från vinkelväxeln bort med medbringaren som sitter med en insexskruv (lite osäker) i mitten så du kan ta loss medbringaren till höger drivaxel    lossa skruvarna till vinkelväxeln och ta ner den.   sen är det bara att släppa alla skruvar till dpf.     

nu kan det skilja några saker då jag inte riktigt skruvat någon så ny passat  men grundläggande när man skruvar vag är att ner med aggregatbalken istort sätt vad man ska göra.. det är nästan så den måste ner för att byta bakre nummerplåten.

sen är det ett antal år sen jag rev ner en dpf på en passat så kan säkert missa något skit. 
balken tar max 15min att riva ner.  så se den inte som ett hinder men riv aldrig utan låsverktygen då det är 2dm spel på balkjäveln för att tyskarna är tröga och inte kan bygga bilar raka smile

känns balken som en stor grej  rör inte det där för det är inte skoj att ta ner filtret första gången. 

numera fundera jag inte när jag ska komma åt där bakom river jag ner balken direkt

Kör fort så hinner inget hända...

3 Inlägg
10 juli 2022
Vart kan man köpa låsningsverktyg till aggregatbalken?

5 Inlägg
10 juli 2022
Trådstartare
Biltema har

3 Inlägg
10 juli 2022
Du vet inte vad dom heter, för hittar inget där.

Fri fart för ett fritt folk!
14 910 Inlägg
10 juli 2022
Volkswagen säljer dom

Kör fort så hinner inget hända...

5 Inlägg
10 juli 2022
Trådstartare
Finns ett set med massa olika storlekar på biltema mycket bra är den

3 Inlägg
10 juli 2022
Nizze88 skrev: