Kopplingen kopplar inte ur Santa Fe 2005

Suttung
26 juli 2022 · 2 Inlägg

Tjo!

Har en Hyundai Santa Fe 2.4 4x4 2005 som kopplingen kopplar ur på, började att det blev tyngre att få i växlarna och nu går det inte att få i växlar. Står bilen still och jag håller kopplingen i botten så går det vålda i växlar och bilen dras sakta framåt, släpper jag upp kopplingen driver den som vanligt. Håller jag ner bromsen och försöker få i en växel så blir det motorstopp. Bilen går att köra utan att koppla, men det är lite vanskligt vid rödljus osv.

Har bytt slavcylindern och huvudcylindern och fått bort all luft utan att det gjort någon skillnad alls. Någon som har någon tanke på orsak?kopplingen har bra motstånd och fjädrar upp utan problem. Fått reda på från Hyundai verkstaden att är det någonting i kopplingen/växellådan så får jag räkna med minst 10000kr då det är så stort jobb.

Senast redigerat av Suttung (26 juli 2022)

nucken
27 juli 2022 · 94 Inlägg

Förmodligen tryckplattan eller urtrampningslagret som gett sig.
Har själv haft samma symtom på en Ford för några år sedan, där hade tryckplattan spräckts så den böjde sig när man försökte koppla ur.

I vilket falla som måste växellåda och fördelningslåda ur vilket tar några timmar och sedan kostar ju en kopplingssats några 1000kr.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang