Audi a4 b6 (lite lätt vässad)

2,7 singelturbo swap + Sfro
  • 12 Följare
  • 1 927 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 augusti
petter_w
26 februari · 6 Inlägg

[youtube][/youtube]Hej, har dragit mig så länge för att lägga upp mitt bygge, men tyckte att de kanske va dags nu när ryssen snart är här!sad
Detta bygge har jag hållit på med i några år nu. Började med att jag köpte en rasad audi a4 b6 3,0 quattro som jag stoppade in en 2,7t från en a6 och körde lite, fick mer smak och sedan spårade det lol
``setup för tillfället``

+H-profil stakar  https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-05441a7c93950aec5f1c0af3ced04c87.jpg
+JE kolvarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-bde79cb345f313a0b1e72b3c56ea7580.jpg

+Portade 2,4 toppar med kammarhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-9693d6df43e034f137952901704eb2a8.jpg

+875cc simens deca spridare
+Tfsi spolar
+Maxxexu race
+s4 b5 växellåda och diff
+enkelmasse svänghjul med 6puckad sinterlamell
+egenbyggda rör till fmic (biltema intercooler som funkar över förväntan)https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-52d41106406f3972a6b802ace62991b1.jpg

+ombyggda rs6agghttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-ab93c47525f7908533b0286d7614baa0.jpg


kommer tyvär inte ihåg mer för stunden big_smile
men nu till det nya och roliga, körde ras i höstas och lämnde delar av en turbo efter rix90 nånstans, så då började tankarna på ifall man skulle fixa till den som den varit och köra vidare eller bygga värre. Det blev såklart det senare, så blev att åka och köpa en precision 6062, så nu siktar vi mot lite högre siffror! https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-8c5aee4c0969bde8cde358286d94b750.jpg
Ska försöka updatera så ofta jag har nåt nytt att komma med !big_smile

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
petter_w
8 april · 6 Inlägg

Äntligen fick man lite tid att fortsätta med bilen lite. ( haft lite mycket på jobbet).
Grenrören byggde jag för några år sedan men blev sedan liggande, så blev att kapa dom lite
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-19da33f249400cae5254fa57c14a55ad.jpg
Sedan va det bara att kolla på bilder och försöka bygga efter dom, eftersom bilen inte finns hemma för tillfället
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-7c2c1a16591c34a0a6a5f3ab45902610.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-5b53724d7eb73485aa2f227cb245c34c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-dc3fdb8b1a7f15a5670003abf50d9893.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-67975f1645c31c81fd0ab328ee5bd44b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-a8fa29c99a6aaeaed5a535c3ffa63dc5.jpg

nu är det bara att invänta westgate, bestämma sig för vilken storlek på intercooler man ska använda sig av och börja fundera vilka dimensioner på alu rör man ska köra.
(har en massa bilder som jag inte kunde ladda upp för att dom tydligen blivit i fel pixelformat)
ursäkta röran, fick fel grejer till andra bilen.

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
petter_w
25 maj · 6 Inlägg

Är ett tag sedan uppdatering, har varit upptagen med att lyfta i och ur motorn för att kunna hitta en bra väg på grenröret https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-7df24aac28b950b9c9970b519570fc82.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-f5cca3254f5596dce24cd0225d791533.jpg
och till slut så tror jag att jag fått till de https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-ee8da05b4f49d082b993a841606dd959.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-7afc53eb4854d118ed8f4e008a2d96b7.jpg
Sedan ramlade westgate hem också från DBR, så då va det dax att fortsätta försöka hitta plats till den med.https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-3ac896c6c37ada0d5944f4c6a67bd639.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-9c56ea303f578a9c258aac0f9d3d1b57.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-8be472ffe468a31803eddd7bac3c2ece.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-6bd3ddb1304ae42492fa4fe9a5e57f25.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-865843a7cbdf65cdbcea0f08d5329946.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-8bf21c94865a86f8753863e9fa5aae15.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-5324add25535ff70c782d6847d9af694.jpg
så nu får vi hoppas att det passar imorgon när den ska in på nytt igen.
har även hunnit provmonterat dom nya bromsoken fram med dom nya skivorna, samt löst en lättare lösning på muttrarna till oken så man slipper ha lösa muttrar.https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-4dffd26332b7402cbb57d53ba82aed6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-17e0a0fbe78d90d3837df7a15eacdd5d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-981f046da6222b26f4a50ffe378881a2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-a826b6470e84cf0e0b4f2a7811151396.jpg

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
petter_w
1 juni · 6 Inlägg

Tog och fortsatte bygga ihop tryckrören, och efter lite bök sitter dom där😁https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-e89937f9d8ab0fe480c5cb62742deda7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-a4d40b5249aedb32e2a18d315e5e4936.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-efef053b77a6f1155848a96fe9d5fae4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-e62015a8917ce63bd191e9588b2c6d67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-76029bdbd601ac52e2fdce2c2f486996.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-86bde2f23e386563c63ca90a10681c3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-60f7ebb47f9d52823c3f834b9bc2a74b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-afeecddefd6e9feb8dca2d66b679dfb7.jpg
Sedan har jag byggt om insuget lite så wastegaten får plats riktigt inunder
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-39aebb2fdc7cec82c29269656eff5cc6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-93c7e371e51f6a70c09124e6318ea0df.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-b5f54a61618dd3fc46137690a43176ca.jpg

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
petter_w
27 juli · 6 Inlägg

Har hänt en del sedan sist, har bland annat fixat till orginal kabelhärva, kortat, förlängt, klätt och försökt gjort den så snygg som man duger till rollhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-0784c70233668a17f3a0cff470a7cd32.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-3a393ae52083f370d5b9c4743ba6664e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-4a55941dae5809a95ecd49e498f903c5.jpg
blev även tvungen att hitta på nån funktionell lösning för kontakten till kammregleringen, https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-2312a991271620473a71c30990f11abd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-6518a6d6e6713c7b8b4e2809d7f16581.jpg
när allt sånt va på plats va det dax för provstart osv, men inte lyckats få in nån film här på sidan, så blir en bild när den dragit ur batteriet utanförhttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-29cf440daac2164cf6ed58a06d165092.jpg
Men märkte under provstart och provkörning att turbon jag fått tag i va väck, obalans i lägre varvtal, och släppte igenom olja till downpipehttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-7472ad6fc3525a7f4a918abcb2bf82b7.jpg
vilket resulterade i att jag blev tvungen och skramla ihop till ett annat aggregat, och hade sån tur att jag fick tag i ett exakt lika dant agg för hyfsat pris, och den skulle vara ny, men när jag fick hem den så såg utsidan jätte fin ut, inge glapp eller nåt. men skador i kopressor huset, så är antagligen en ny renoverad turbo.https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-2e173a626f58910fa39a260376b2ad49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-2ff4ffe597baf8989631b9ff5c4cc141.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-230ba05b078a918f5b52dc7ba89f962b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-7095aa2ecf4f84ecaaa189fa1b6381a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-3cea6ff557dba57d703e9755ce401f6c.jpg
blev sedan att göra iordning den för besiktning, svetsa in en katt, och dra om den öppna vevhusventen.https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-14bafbbc9bbc167c545130d76fc01c0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-e09e3843136b49c2bf08c3f6d252349e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-d7edc0cb51bd63ae036e411d4eca35e2.jpg

väl på besiktningen hotades det med reggbess, men när jag sa att den va sfro reggad, så blev han tvungen och gå och kolla i datorn och sedan blev det blanka papper:lol:
har även hunnit med att fixa en lösning på dom nya bromsarna som är från en facelift s4b5, blev en svarvad distansring för att centrera skivan, och en spacer innanför för att det ska passa med b5ans okhållarehttps://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-4323cf9111525533bd95e04c0c2bba3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-501104046f23e95c35c33a87eb784df6.jpg

när allt detta var klart, så hade jag ett väldans problem att få den tät på ventilkåporna, men till slut när jag kört siliconpackning på alla nya packningar så va den tät, då var det bara att börja röra sig ner till Borlänge och Dahlbäckracing . Det resulterade i riktigt bra sifror, är mer än nöjd med effekt kurva och sluteffekt big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-20d18fe04b3462e6137341c916e7183b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-e0b14147dbcaa7de36d37c4c2a9dd5b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-295e9ef98f5d791ea2a50d65840ffd48.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-cafd0c1f8bd1779f0df3186001ecba90.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-67d92b67c542bcfab2cf30bbf12866f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-4eff55799fe1bd8895861dcd2ef9038a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/234/233044/233044-bfe247843f6128f1c72e8b24440810b1.jpg

Nu ska jag försöka använda den resten av sommaren så jag kan regga in den riktigt till våren med singel turbo, och byta lite bussningar osv under vintern.

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 juli · 4 331 Inlägg

Ett gediget bygge som det verkar!
Kul att den är reggad och godkänd dessutom, så den faktiskt kan användas! 👌🏼

Siffrorna från DBR lät ju inte skämmas för sig heller för den delen 😎

Autopilot: På.
Följ min resa som elbils-pendlare med en Skoda Enyaq här!
Projekt: Skogsmulle on a budget
petter_w
1 augusti · 6 Inlägg

Tacktack 😁 ja riktigt reggad är den tyvär inte än, för tillfället är den bara reggad med en orginal s4b5 motor, men reggning är inplanerad till våren, varit i kontakt med besiktningsman osv😁 nä blev riktigt bra klös i den, och är rätt snäll kurva, så kan inte säga att man märker så super stor skillnad mot k04erna jag körde förra säsongen, mer än att den går jävligt mycket bättre då 😂😉[youtube][/youtube] https://m.youtube.com/shorts/W6KMQzPSvUY

Audi a4 b6 "a4 b6 2.7t" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang