Olja vid insuget Passat Variant 2.0 TDi 4Motion

jimmywest1
2 augusti · 20 Inlägg

Hej!

Såg idag när jag höll på att pilla att det var oljigt vid insuget mot turbon. Kände lite på impellern men den satt som den ska.
Tog loss vevhusventilations-slangen och såg att det var därifrån oljan kom. Bilen har gått ca 18200 mil.

Behöver jag oroa mig? Vad ska jag göra åt saken?
Värt att nämna är att bilen går inget konstigt eller drar olja. Avgasröken ser normal ut också. Luktar inget konstigt heller.

Vänligen,
Jimmy

Senast redigerat av nebbe (2 augusti )

simlar
3 augusti · 5 013 Inlägg

Helt normalt med lite olja från vevhusventilationen.

Vevhusventilationen är den lilla slangen som kopplas mellan ventilkåpan och turbons insugsslang.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Skoda Praktik "Kebaben" (2010)
jimmywest1
3 augusti · 20 Inlägg

simlar skrev:
Helt normalt med lite olja från vevhusventilationen.

Vevhusventilationen är den lilla slangen som kopplas mellan ventilkåpan och turbons insugsslang.

Ja, precis. Nr4 på denna bild
https://i.gyazo.com/a76d86e9875af57c4850200e012e8f56.png

Jag har läst mig till att den reglerar ett övertryck som inte är bra för vevhuset(?) och därför skickar den vidare trycket ner till turbon igen. Rätta mig gärna om jag har fel här. Men varför blir det olja där?

Mossan1
4 augusti · 1 348 Inlägg

Luften i vevhuset är full av oljedimma.
Med tiden så dras olja med ut och det blir kladdigt.
Det är normalt. Det ligger ofta lite olja i intercoolers också.
Det är när det blir mycket man behöver se efter så ventilationen inte är tät.
Ibland finns bytesintervall på detaljer i vevhusventilarionen.
Detta är en servicepunkt som många hemservare missar.

Men det du beskriver låter inte ögonbrynshöjande.

Senast redigerat av Mossan1 (4 augusti )

jimmywest1
4 augusti · 20 Inlägg

Mossan1 skrev:
Luften i vevhuset är full av oljedimma.
Med tiden så dras olja med ut och det blir kladdigt.
Det är normalt. Det ligger ofta lite olja i intercoolers också.
Det är när det blir mycket man behöver se efter så ventilationen inte är tät.
Ibland finns bytesintervall på detaljer i vevhusventilarionen.
Detta är en servicepunkt som många hemservare missar.

Men det du beskriver låter inte ögonbrynshöjande.

Intressant. Tack för svaret.
Det låg ytterst lite olja framför impellern på turbon men annars var det mestadels en hinna i luftröret (bakom LMM som går ner till turbon).

Jag får kolla upp hur det ser ut med bytesintervaller kring vevhusventilationen på min bil så jag vet tills framöver.
Tack igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang