Spridare gick sönder

Sabang
5 augusti 2022 · 170 Inlägg

Har köpt mig en gammal Renault Trafic husbil från 1990.
Den har stått still i 14 år.
Den gick att köra hem de 5 km.
Den startade och gick på endast 3 cylindrar men gick på alla 4 efter nån minut.
Läste att de kunde vara dåliga spridare.


Så plockade av dem i ordning och rengjorde enligt Youtube tekniken med spray.
Detta funkade bra tills jag skulle ta av den sista och mest jävliga spridaren.
Efter en del svordomar släppte den....Såg direkt att nåt va fel då en ring låg på insuget och gummiring/tätningen satt kvar i hålet.
Tog ut en av de andra och ser att det saknas ett litet hölje.
Detta ligger nu någonstans????
Någon som vet om detta kan ha åkt ner i cylindern eller har hamnat i insugsröret?
Är de av metall eller typ mässing menar om de är magnetiska så man kan föra ner nåt och fiska upp eller det är att riva av insug mm
Bild på spridaren, på den som sitter lättast till


https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167810/167810-b500f6fc0a0238a793f52b227f9a16ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167810/167810-04b0b2aecaabbdca94f05fe5cbe67328.jpg

Senast redigerat av Sabang (5 augusti 2022)

Mossan1
5 augusti 2022 · 2 790 Inlägg

Hmm, ligger nog i insuget nu.
Borde väl inte leta sig föebi en ev öppen ventil.
Magnetisk eller ej får du ju testa på en annan.

Kan ju också vara så att den aldrig fanns.  Kanske orsaken att den gick på 3...

Osäkerheten är kass.

Jesper328
5 augusti 2022 · 2 365 Inlägg

Det är mer ett skydd för spridaren, och för att hålla o-ringen på rätt plats.
Oftast är de av plast, och JAG hade chansat med att den inte hade gjort någon skada.
Man får ju riva av toppen oavsett om den inte skulle ligga i insuget eller ovanpå en ventil.

Den kan ju ha släppt tidigare, men det finns endoskopkameror till smartphones för några hundringar om du vill dyka ner och kolla, eller helt enkelt plocka dän insuget.

Sök efter ”injector pintle cap” på Google om du vill fördjupa dig.

Up the RA
Sabang
5 augusti 2022 · 170 Inlägg

Tack för svar.
Hmmm Hoppas ju på att det INTE är orsaken till att den gick på 3. Då har den säkert letat sig förbi ventilen.
Nu hoppa jag att den ligger snällt ovanpå.
Kollade på kamera...Som du sa, ett antal hundringar. Kan vara ide att investera i en för jag lär slarva bort fler saker i mitt liv.

Kollade med magnet.
Den är magnetisk....Känns som plast och låter som plast om man knackar.
Vet inte om det  som är under är magnetiskt eller vad

Rädd att dra sönder bultarna på insuget. De lär ju sitta fast som berget.

Senast redigerat av Sabang (5 augusti 2022)

Jesper328
5 augusti 2022 · 2 365 Inlägg

Ja, spridaren är magnetisk.

Med tanke på att motorn hoppade igång på alla fyra efter en stund så kan vi nog utesluta krökt ventil, eller annat som påverkar kompressionen.

När du gjorde rent spridarna, (antar att du körde med rengörningsspray och aktiverade spridaren med batteri?), hade du ett jämnt flöde och fin spraybild på samtliga spridare?

Senast redigerat av Jesper328 (5 augusti 2022)

Up the RA
Sabang
5 augusti 2022 · 170 Inlägg

jepp
Aktiverade med ett 9v batteri sen med rengöring.
tror inte denna lilla bit ar stark nog att kröka en ventil... Men jag har haft fel förr

Utmarks-Loke
5 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Innan du började plocka ut spridare, gick du över tändningsgrejerna och kollade på tändkablar, fördelarlock och rotor? För varje gång det är fel på en spridare är det nog fel tio gånger på de grejerna.

Sabang
6 augusti 2022 · 170 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Innan du började plocka ut spridare, gick du över tändningsgrejerna och kollade på tändkablar, fördelarlock och rotor? För varje gång det är fel på en spridare är det nog fel tio gånger på de grejerna.

Allt detta ska bytas till nytt ändå. Fast inte spridarna. Började därför med det svåraste.
Tänkte skadar inte att rengöra.
Har ingen aning om hur stor öppning det blir på en ventil när den öppnar, så ingen aning om den lilla saken kan trilla ner.
Självklart ska jag inte dra runt motorn innan jag fått klarhet i var den lilla saken befinner sig
Beställt kamera för att kolla innan jag börjar riva insug mm

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2022 · 13 729 Inlägg

jag personligen skulle bara försöka se om jag kan se plast hatten men inte mer än så..  om den kommer ner i förbränningen brinner den snabbt upp   chansen för skador är väldigt väldigt små.

det ska gå att köpa nya hattar till spridarna 

men att bara plocka ur dom och ytligt tvätta dom hjälper inte alls..   

ska man göra något är det att skicka iväg dom på rengörning  där man flödes testar spridarna och gör rent dom med ultraljuds tvätt ihop med att man aktiverar spridaren det är först då dom blir bra.  och man får kvitto på att spridarna är bra.

oavsätt om det är spridarna som är problemet eller ej så är det aldrig fel att tvätta spridarna för dom sätter igen sig och blir allt sämre på alla bilar.

https://bjprace.se/  ska ha utrustning för rengörning av spridare.     det företaget har funits ett tag nu och verkar göra ett bra jobb.

där kan du även köpa spridarhattar

Senast redigerat av Growe (6 augusti 2022)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Sabang
6 augusti 2022 · 170 Inlägg

Growe skrev:
jag personligen skulle bara försöka se om jag kan se plast hatten men inte mer än så..  om den kommer ner i förbränningen brinner den snabbt upp   chansen för skador är väldigt väldigt små.

det ska gå att köpa nya hattar till spridarna 

men att bara plocka ur dom och ytligt tvätta dom hjälper inte alls..   

ska man göra något är det att skicka iväg dom på rengörning  där man flödes testar spridarna och gör rent dom med ultraljuds tvätt ihop med att man aktiverar spridaren det är först då dom blir bra.  och man får kvitto på att spridarna är bra.

oavsätt om det är spridarna som är problemet eller ej så är det aldrig fel att tvätta spridarna för dom sätter igen sig och blir allt sämre på alla bilar.

https://bjprace.se/  ska ha utrustning för rengörning av spridare.     det företaget har funits ett tag nu och verkar göra ett bra jobb.

där kan du även köpa spridarhattar

Har aktiverat spridarna och rengjort.
Dock så ska jag nog följa ditt råd att skicka iväg dom för service och rengöring.
Har du någon uppfattning på pris?

Utmarks-Loke
6 augusti 2022 · 5 833 Inlägg

Det kan mycket väl hända de blir bättre av sig själva om man kör med bilen, etanolen i bränslet kan lösa upp avlagringar som blivit när bilen stått.

Sabang
6 augusti 2022 · 170 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kan mycket väl hända de blir bättre av sig själva om man kör med bilen, etanolen i bränslet kan lösa upp avlagringar som blivit när bilen stått.

Instämmer
Under 14 år har den bara flyttats runt lite på en gårdsplan.
Den mår säkert bättre av att få rulla och gå varm ordentligt

Sabang
13 augusti 2022 · 170 Inlägg

Skaffade en kamera. Och mycket riktigt ligger det lilla skyddet och vilar mot ventilen.
Ser ut som nån metalltråd finns där med.... Låsring??

Nu gäller det att fiska upp den eller riva insuget

https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167810/167810-7eca4f5cbaf853088653c75a1477a662.jpg

Sabang
18 augusti 2022 · 170 Inlägg

Med många svordommar så rev jag av insuget.
Hade fortfarande ett helvete. Satte fett på strips och med kameran fick jag den att fastna och komma ut..
Någon som vet om "metalltråden" är någon slag låsring??  hur funkar den i så fall?


https://www1.garaget.org/gallery/images/168/167810/167810-57633ba02edbb069f699c771c1f5962b.jpg

Senast redigerat av Sabang (18 augusti 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang